Przedmiotowe Zasady Oceniania
na lekcjach informatyki
metody i formy sprawdzania wiedzy
Zasady oceniania opracowano na podstawie:
- Realizowanego w szkole programu nauczania: Program nauczania informatyki dla liceum ogólnokształcącego i technikum. Informatyka na czasie. Zakres podstawowy autorstwa Janusza Mazura, w klasach 2 i 3. Informatyka 1-3. Program nauczania dla szkoły ponadpodstawowej. Zakres podstawowy autorstwa Grażyny Koby, w klasach pierwszych
- Wewnątrzszkolnych Zasad Oceniania obowiązujących w I Liceum Ogólnokształcące im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie zawartych w Statucie Szkoły
Sposoby i formy sprawdzania wymagań edukacyjnych
Ćwiczenie na ocenę
Ćwiczenie na ocenę jest praktycznym sprawdzeniem umiejętności ucznia, obejmującym materiał z całego lub części działu programowego.
1. Ćwiczenia na ocenę są zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem. Informacja o terminie przeprowadzenia ćwiczenia na ocenę jest wpisywana do elektronicznego dziennika lekcyjnego.
2. Czas tworzenia ćwiczenia na ocenę to jedna godzina lekcyjna.
3. Nauczyciel ocenia ćwiczenie w ciągu 10 dni zajęć edukacyjnych od dnia wykonania ćwiczenia. W razie choroby nauczyciela czas ten przedłuża się o okres choroby.
4. Uczeń ma prawo poprawić każdą ocenę z ćwiczenia jeden raz, w terminie wyznaczonym przez nauczyciela.
5. Ocena uzyskana z poprawkowego ćwiczenia jest wpisywana do dziennika elektronicznego (wystawiając ocenę śródroczną i roczną nauczyciel bierze pod uwagę obie oceny) z ewentualnym wyjątkiem w przypadku drugiej oceny niedostatecznej.
6. Uczeń, który nie wykonał ćwiczenia ma obowiązek napisania go w terminie ustalonym przez nauczyciela, w przeciwnym razie może otrzymać ocenę niedostateczną.
7. Zadania do wykonania na ćwiczeniu są punktowane, a następnie punkty przeliczane na stopnie według skali:
Stopień opanowania wiedzy i umiejętności w % |
Ocena w stopniach |
0 – 39 |
niedostateczny |
40 – 44 |
dopuszczający |
45 – 49 |
dopuszczający + |
50 – 54 |
dostateczny - |
55 – 64 |
dostateczny |
65 – 69 |
dostateczny + |
70 – 74 |
dobry - |
75 – 84 |
dobry |
85 – 89 |
dobry + |
90 – 92 |
bardzo dobry - |
93 – 95 |
bardzo dobry |
96 – 98 |
bardzo dobry + |
99 – 100 |
celujący |
8. W przypadku stwierdzenia niesamodzielności pracy uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.
Kartkówka
Kartkówka jest to pisemna forma sprawdzenia wiedzy i umiejętności ucznia obejmująca materiał programowy z 2 – 3 ostatnio omawianych zagadnień.
1. Kartkówka nie musi być zapowiedziana przez nauczyciela.
2. Czas trwania kartkówki to 15 – 20 minut.
3. Kartkówka może składać się z zadań zamkniętych lub z zadań otwartych lub z zadań zamkniętych i otwartych lub zadań praktycznych.
4. Zadania są punktowane, a następnie przeliczane na stopnie według zasady, jak w przypadku ćwiczenia na ocenę.
5. Sprawdzoną i ocenioną kartkówkę nauczyciel oddaje uczniom w ciągu 10 dni zajęć edukacyjnych od dnia napisania.
6. W przypadku stwierdzenia niesamodzielności pracy uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.
Praca domowa
Jest pisemną formą sprawdzenia wiadomości. Może mieć również formę pracy praktycznej. Pracę domową pisemną uczniowie wykonują w formie, którą wskaże nauczyciel.
1. Oceniając prace domowe nauczyciel kieruje się następującymi kryteriami:
- samodzielność wykonania,
- poprawność rozwiązania (myślenia),
- sposób zredagowania rozwiązania,
- estetyka pracy.
2. Prace domowe są oceniane w skali stopniowej.
3. W przypadku stwierdzenia niesamodzielności pracy uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.
Aktywność
1. Uczeń może wykazać się aktywnością informatyczną, czyli pokazać swoje umiejętności w działaniach innych lub wykraczających poza zagadnienia omawiane na lekcjach lub wykazać się zaangażowaniem w wykonywanie zadań i ćwiczeń na lekcji.
2. Za wykazanie się znaczącą aktywnością informatyczną uczeń może otrzymać ocenę za aktywność lub nauczyciel może zaproponować podwyższenie proponowanej oceny rocznej.
Konkursy informatyczne i praca na zajęciach pozalekcyjnych
1. Uczeń, który wziął udział w konkursie informatycznym, (tzn. podjął próbę rozwiązania zadań, pracował samodzielnie, przygotowywał się do konkursu) może otrzymać ocenę za aktywność.
2. Uczeń, który uzyskał znaczący wynik w skali szkoły (np. uzyskał 80% ogólnej liczby punktów możliwych do zdobycia) może otrzymać ocenę celującą za aktywność.
3. Wynik znaczący w skali regionu, województwa lub kraju, upoważnia do wystawienia oceny celującej na koniec roku szkolnego, w którym nastąpiło rozstrzygnięcie konkursu.
4. Praca na kółku informatycznym może zostać oceniona za:
- systematyczność na zajęciach,
- zaangażowanie i aktywny udział w zajęciach,
- czynione postępy w opanowaniu treści zajęć.
Kryteria wystawiania oceny śródrocznej i rocznej
1. Na ocenę śródroczną i roczną składają się oceny cząstkowe z prac pisemnych (ćwiczenia na ocenę, kartkówki, prace domowe) i aktywności na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych.
2. Ocena semestralna liczona jest jako średnia ważona ocen cząstkowych zaokrąglona do pełnej oceny.
3. Wagi poszczególnych form sprawdzania umiejętności:
- ćwiczenie na ocenę – waga 1,
- poprawkowe ćwiczenie na ocenę – waga 1,
- kartkówka – waga 1,
- zadanie domowe – waga 1,
- aktywność – waga 1,
- aktywność w konkursach – waga 1 – 4 (w zależności od rangi konkursu i osiągniętego wyniku).
4. Sposób zaokrąglania średniej ważonej do pełnej oceny:
średnia ważona |
1,00 – 1,49 |
1,50 – 2,69 |
2,70 – 3,69 |
3,70 – 4,69 |
4,70 – 5,49 |
5,50 – 6,00 |
ocena |
niedostateczny |
dopuszczający |
dostateczny |
dobry |
bardzo dobry |
celujący |
Sposoby poprawiania ocen i uzupełniania braków
1. Nauczyciel informuje uczniów o ich osiągnięciach poprzez:
- komentarz ustny (uzasadnienie oceny),
- rozmowę indywidualną,
- omówienie ćwiczenia na ocenę,
- publikowanie wyników konkursów przedmiotowych,
- bieżącą informację zwrotną.
2. Nauczyciel informuje rodziców (prawnych opiekunów) o postępach i osiągnięciach ich dzieci poprzez:
- wpisy ocen do dziennika elektronicznego,
- kontakt bezpośredni z rodzicami (rozmowa indywidualna, zebrania dla rodziców, konsultacje dla rodziców).
3. Poprawie podlegają oceny z ćwiczeń na ocenę i kartkówek.
4. W przypadku innych form aktywności nauczyciel może wyrazić zgodę na poprawę oceny.
5. W przypadku długotrwałej choroby uczeń lub jego rodzice uzgadniają z nauczycielem formy pomocy i uzupełnienia braków oraz formę sprawdzenia wiedzy i umiejętności.
6. Na koniec półrocza nie przewiduje się dodatkowych sprawdzianów zaliczeniowych.
Warunki i tryb otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych
Po wystawieniu proponowanej rocznej oceny uczeń ma prawo do ubiegania się o podwyższenie tej oceny o jeden stopień. Warunkiem ubiegania się ucznia o wyższą niż przewidywana ocenę roczną z zajęć edukacyjnych jest:
- frekwencja na zajęciach nie mniejsza niż 85%, uwzględniająca cały rok szkolny do dnia, w którym nauczyciel przedstawił proponowane roczne oceny klasyfikacyjne,
- brak nieobecności nieusprawiedliwionych na zajęciach danego przedmiotu,
- brak w dzienniku elektronicznym uwag świadczących o negatywnym stosunku do informatyki, dotyczących np. korzystania z aparatu telefonicznego podczas zajęć, rozmów, powtarzających się spóźnień,
- brak negatywnych ocen bieżących z danego przedmiotu nauczania, uzyskanych za niesamodzielne wykonanie zadań domowych, ćwiczeń lub kartkówek,
- uczeń przystąpił do poprawy każdej oceny niedostatecznej z ćwiczenia na ocenę,
- średnia ważona ocen cząstkowych uzyskanych do momentu propozycji rocznej oceny klasyfikacyjnej jest mniejsza maksymalnie o 0,1 od dolnego progu średniej niezbędnej dla uzyskania wyższej oceny.
Sposób dokumentowania i analizy osiągnięć uczniów
Osiągnięcia uczniów odnotowuje się w elektronicznym dzienniku lekcyjnym.
Analizy osiągnięć uczniów dokonuje się na podstawie:
- wyników ćwiczeń na ocenę,
- ocen z prac domowych,
- obserwacji (aktywność na lekcji i poza lekcjami),
- wyników konkursów, projektów.
Kontrakt między nauczycielem a uczniem
1. Oceniając nauczyciel bierze pod uwagę:
- wkład pracy,
- zaangażowanie i stosunek do przedmiotu,
- zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej przy ocenianiu uczniów u których stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się.
2. Uczeń ma obowiązek do:
- systematycznego przygotowywania się do lekcji,
- prowadzenia zeszytu przedmiotowego lub (i) zeszytu ćwiczeń,
- aktywnego udziału w lekcjach i wykonywania zadań podanych przez nauczyciela,
- przestrzegania obowiązujących przepisów BHP i regulaminu pracowni.
3. Uczeń ma prawo:
- poprosić nauczyciela o uzasadnienie wystawionej oceny,
- poprosić nauczyciela o dodatkowe wyjaśnienie niezrozumiałych treści programowych, wskazanie literatury, itp.,
- poprawy każdego ćwiczenia na ocenę, w terminie uzgodnionym z nauczycielem.
4. Poprawa ćwiczenia na ocenę jest dobrowolna i odbywa się tylko raz.
5. Kryteria oceniania ćwiczeń poprawkowych nie zmieniają się.
6. Nauczyciel zobowiązany jest do:
- poinformowania uczniów o wymaganiach programowych,
- poinformowania uczniów o kryteriach oceniania poszczególnych form aktywności uczniów,
- uzasadniania ocen uczniom i na prośbę – rodzicom,
- podania zakresu materiału objętego ćwiczeniem na ocenę.
Wymagania edukacyjne w odniesieniu do programu nauczania przedmiotu w danej klasie, niezbędne do uzyskania określonych ocen klasyfikacyjnych
Wymagania edukacyjne niezbędne do uzyskania określonych ocen klasyfikacyjnych znajdują się na stronie internetowej liceum.org.pl.
Nauka zdalna
1. Zdalne nauczanie odbywa się z zastosowaniem następujących platform i aplikacji edukacyjnych: Microsoft Teams, testportal.pl. Za ich pośrednictwem będzie również sprawdzany poziom opanowania wiedzy i umiejętności.
2. Kontakt uczniów oraz Rodziców/opiekunów prawnych z nauczycielem odbywa się poprzez e-dziennik (w czasie lekcji zdalnych uczniowie mogą na bieżąco kontaktować się z nauczycielem za pośrednictwem platformy lub aplikacji edukacyjnej wykorzystywanej na lekcji).
3. W przypadku ucznia objętego kwarantanną (gdy pozostali uczniowie danej klasy uczą się stacjonarnie), jest on zobowiązany do uzupełnienia notatek z lekcji. W ramach potrzeb i wsparcia ucznia nauczyciel może zorganizować dla niego zdalne konsultacje.
W sprawach nieokreślonych niniejszym PZO obowiązują przepisy Statutu I Liceum Ogólnokształcącego im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie.