Szkolny Program Wychowawczo–Profilaktyczny
I Liceum Ogólnokształcącego im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie
Na rok szkolny 2024/2025
Rada Rodziców i Samorząd Uczniowski w porozumieniu z Radą Pedagogiczną uchwaliła Program Wychowawczo – Profilaktycznym I Liceum Ogólnokształcącego im. Józefa Wybickiego Kościerzynie na rok szkolny 2024/2025
WSTĘP
Na mocy przepisów Ustawy Prawo oświatowe, z dniem 1 września 2017 r. wprowadzono warunki umożliwiające wzmocnienie wychowawczej funkcji szkoły.
Wychowanie jest rozumiane jako: „wspieranie dziecka w rozwoju ku pełnej dojrzałości fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej, które powinno być wzmacniane i uzupełniane przez działania z zakresu profilaktyki dzieci i młodzieży” (art. 1 pkt. 3 Ustawy Prawo oświatowe).
Podstawowymi założeniami wypracowanego przez I Liceum Ogólnokształcącego modelu wychowania jest współpraca z uczniem rozumiana jako dbanie o wszechstronny rozwój ucznia we wszystkich wymiarach funkcjonowania oraz wspieranie podczas napotykanych trudności. Nie byłoby to możliwe bez współdziałania w atmosferze dialogu i wzajemnego poszanowania oraz współpracy z rodzicami i opiekunami.
Program wychowawczo – profilaktyczny I Liceum jest próbą zintegrowania oddziaływań wychowawczych, profilaktycznych oraz z zakresu promocji zdrowia w spójną całość. Wraz ze szkolnym zestawem programów nauczania określa edukacyjną działalność szkoły.
Przedstawione w programie założenia poprzedziła diagnoza środowiska szkolnego (czerwiec 2024) na którą przede wszystkim składały się doświadczenia wypływające z indywidualnych kontaktów z rodzicami i uczniami, a także wnioski z dyskusji w zespole nauczycielskim oraz ankiety skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.
W opracowaniu i realizacji przez I Liceum programu wychowawczo-profilaktycznego ważna jest stała bezpośrednia współpraca z rodzicami oraz innymi podmiotami zaangażowanymi w edukacyjną, wychowawczą i opiekuńczą działalność szkoły.
KRÓTKA CHARAKTERYSTYKA ŚRODOWISKA WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNEGO
Formalno-organizacyjne warunki funkcjonowania szkoły.
Liceum Ogólnokształcące im. Józefa Wybickiego mieści się w Kościerzynie, przy ul. Ignacego Krasickiego 2. Organem prowadzącym jest Starostwo Powiatowe w Kościerzynie, funkcję Dyrektora Szkoły od 2014 roku pełni mgr Edyta Bławat.
Szkoła realizuje cele wynikające z Ustawy o Systemie Oświaty oraz przepisów wykonawczych wydanych na jej podstawie. Ogólne cele i zadania szkoły zawarte są w Statucie placówki oraz innych dokumentach: Programie Wychowawczo - Profilaktycznym, Planie Pracy Szkoły, szkolnych zestawach programów nauczania, planach pracy organizacji szkolnych, Przedmiotowych Systemów Oceniania.
W roku szkolnym 2024/2025 szkoła liczy 21 oddziałów, do których uczęszcza 671 uczniów.
Warunki materialne
Budynek szkoły mieści się na obrzeżach miasta, w pobliżu lasu i jeziora. Wokół rozrasta się osiedle domków jednorodzinnych. Szkoła dysponuje 25 salami lekcyjnymi, w tym jedną do specjalistycznych zajęć rewalidacyjnych, gabinetami pedagoga szkolnego i specjalnego, gabinetem psychologa, sześcioma pracowniami językowymi, salą komputerową, bogato wyposażoną biblioteką, dużą i małą salą do zajęć sportowych, wielofunkcyjne boisko zewnętrze oraz patio rekreacyjne. Dodatkowo szkoła dysponuje 8 salami lekcyjnymi sąsiednim budynku CAPOW.
Sale lekcyjne są przestronne, czyste, każda z nich posiada dostęp do Internetu, sukcesywnie wyposażane są w sprzęt multimedialny i audiowizualny.
Budynek szkoły został zmodernizowany, w ostatnich latach wyremontowano sale lekcyjne, laboratorium chemiczno-fizyczne, toalety, szatnie dla uczniów, główne wejście do szkoły. Większość sal jest wyposażona w nowe meble oraz rolety na oknach. Lepszą, jakość pracy uczniów na lekcjach ułatwia wyposażenie sal lekcyjnych w nowe technologie informatyczne – monitory interaktywne i tablice multimedialne. Zapewnieniu bezpieczeństwa uczniom sprzyja monitoring na zewnątrz i wewnątrz budynku.
Stan opieki nad uczniami
Szkoła jest w części przystosowana do wsparcia uczniów z niepełnosprawnością, posiada podjazd przy wejściu do szkoły oraz dostosowane toalety.
Na terenie szkoły jest gabinet medyczny, w którym dyżuruje pielęgniarka szkolna.
Szkoła współpracuje z Miejskim i Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Kościerzynie.
W zakresie opieki nad uczniem placówka współpracuje z PPP, Sądem Rodzinnym, kuratorami, Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie, Policją, Strażą Miejską i instytucjami zajmującymi się opieką nad dzieckiem i rodziną.
Środowisko nauczycieli
W szkole aktualnie zatrudnionych jest 54 nauczycieli. Większość to nauczyciele dyplomowani i mianowani. Wielu z nich w dalszym ciągu dokształca się i podnosi swoje kwalifikacje zgodnie z założeniami Wewnątrzszkolnego Doskonalenia Nauczycieli.
Wszystkich nauczycieli naszej szkoły cechuje wysoka kultura osobista i kultura języka, stanowią oni autorytet moralny i intelektualny dla młodzieży. Prezentują prawidłowe postawy wychowawcze, są tolerancyjni, cierpliwi, przeciwni stosowaniu jakichkolwiek form przemocy i nacisku. Służą pomocą i wsparciem nie tylko uczniom, ale i ich rodzinom, niejednokrotnie poświęcając swój czas prywatny.
Środowisko uczniów
W opinii wychowawców uczniowie stanowią zgrane zespoły, ich relacje układają się poprawnie, zgodnie z zasadami współżycia społecznego. Są wobec siebie koleżeńscy, życzliwi, chętnie ze sobą współpracują i podejmują różne działania na rzecz poszczególnych klas i szkoły.
Zdarzające się między nimi nieporozumienia zgłaszają wychowawcom, pedagogom szkolnemu, specjalnemu, psychologowi, nauczycielom uczącym lub dyżurującym, którzy na bieżąco rozwiązują sytuacje sporne lub konfliktowe. Wychowawcy są w stałym kontakcie telefonicznym, mailowym oraz za pośrednictwem e-dziennika z rodzicami i opiekunami prawnymi uczniów, na bieżąco informują o zachowaniu ich dzieci.
Strefa kultury i aktywności środowiskowej szkoły
W szkole aktywnie działa Samorząd Uczniowski i Rada Rodziców. Oba te organy często podejmują wspólne inicjatywy, które sprzyjają organizacji życia społecznego szkoły.
Tradycją stały się Koncerty Szkolne, Dzień Otwarty Szkoły, Regaty o puchar Dyrektora Szkoły, dyskoteki, Szkolne Dni Profilaktyki (dzień kultury i dzień sportu), obchody świąt Bożego Narodzenia, upamiętnianie świąt patriotycznych, akcje charytatywne.
Uczniowie korzystają z zajęć z zakresu edukacji żywieniowej. Korzystamy także z rekomendowanego programu Szkolnej Interwencji Profilaktycznej.
W szkole są realizowane także działania w ramach Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego.
Uczniowie i nauczyciele biorą udział w organizowanych na terenie miasta imprezach kulturalnych, zawodach sportowych, włączają się aktywnie w akcje charytatywne oraz czynnie wspierają środowisko lokalne.
MISJA SZKOŁY
I Liceum im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie to szkoła kultywująca tradycje. Głównym celem wychowawczym podejmowanych działań jest kształtowanie i wychowywanie młodzieży w umiłowaniu Ojczyzny, poszanowaniu Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka.
Misja szkoły to wychowanie, którego priorytetem staje się wykształcenie ucznia samodzielnego, poszukującego i otwartego na wiedzę, gotowego do udziału w życiu kulturalnym, politycznym, gospodarczym i zawodowym. I Liceum dba o wychowanie młodzieży w atmosferze tolerancji i szacunku dla drugiego człowieka. Kształtuje postawę szacunku środowiska przyrodniczego, w tym upowszechnia wiedzę o zasadach zrównoważonego rozwoju, motywuje do działań na rzecz ochrony środowiska, rozwija zainteresowania ekologią. Zadaniem I Liceum jest kształtowanie postaw prozdrowotnych uczniów, w tym wdrożenie ich do zachowań higienicznych, bezpiecznych dla zdrowia własnego i innych osób, ponadto ugruntowania wiedzy z zakresu prawidłowego odżywiania się, korzyści płynących z aktywności fizycznej, stosowania profilaktyki. Grono pedagogiczne Liceum prowadzi działania mające na celu zindywidualizowane wspomaganie rozwoju każdego ucznia, stosownie do jego potrzeb i możliwości.
Dokładamy wszelkich starań, aby czas spędzony w naszym Liceum przez każdego ucznia był czasem:
- atmosfery dialogu w relacjach nauczyciel – uczeń,
- wprowadzania uczniów w tajniki życia społecznego,
- przestrzeni do zaistnienia emocjonalnego i intelektualnego,
- gdzie wspieramy młodzież i jej zdrowie psychiczne oraz rozwijamy u uczniów empatię i wrażliwość na potrzeby innych,
- wspierania rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi.
- dialogu między szkołą a rodzicami,
- edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa.
- budowania poczucia odpowiedzialności, tolerancji i empatii,
- eliminowania agresji, zachowań destrukcyjnych, szkodliwych czy ryzykownych.
SYLWETKA ABSOLWENTA
Staramy się, aby absolwent Liceum:
- był wyposażony w rzetelną wiedzę i dążył do jej pogłębiania na kolejnych etapach kształcenia i w procesie samodoskonalenia,
- posiadał realistyczny obraz siebie,
- znał swoje możliwości; swoje mocne i słabe strony,
- potrafił planować i organizować własną naukę,
- wykazywał się aktywnością, kreatywnością i dużą samodzielnością w podejmowaniu różnorodnych działań, wytrwale dążył do wyznaczonych sobie celów, był odpowiedzialny za podejmowane przez siebie decyzje,
- posiadał umiejętności cyfrowe ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie w tym wykreowanych przez sztuczną inteligencję,
- posiadał poczucie własnej wartości i godności oraz szanował innych ludzi,
- znał i przestrzegał zasady panujące w społeczeństwie i był jego aktywnym członkiem,
- znał i respektował prawa dziecka i człowieka,
- cechował się wysoką kulturą osobistą, wrażliwością i tolerancją, potrafił przeciwstawiać się złu i agresji,
- szanował kulturę i tradycję własnego narodu oraz innych narodów, był dumny z bycia Polakiem i utożsamiał się ze swoją Małą Ojczyzną,
- potrafił współpracować w zespole, znał zasady zdrowego współzawodnictwa,
- posługiwał się poprawnie językiem polskim i dwoma obcymi językami,
- posiadał podstawowe kompetencje matematyczne oraz naukowo – techniczne,
- korzystał z technik multimedialnych i różnorodnych źródeł informacji, potrafił zdobyte informacje selekcjonować i krytycznie analizować,
- kierować się logicznym myśleniem,
- szanował środowisko naturalne,
- prowadził zdrowy tryb życia, dbał o higienę osobistą, prawidłowo się odżywiał, uprawiał sport, był świadomy zagrożeń wynikających z wszelkich uzależnień,
- potrafił udzielać pierwszej pomocy przedmedycznej.
STRATEGIA WYCHOWAWCZA LICEUM – CELE OGÓLNE
Strategia wychowawcza Liceum zakłada przede wszystkim działania skupione wokół profilaktyki uniwersalnej, ale także selektywnej i wskazującej. Profilaktykę uniwersalną rozumiemy jako wzmacnianie czynników chroniących dzieci i młodzież przed podejmowaniem zachowań ryzykownych. Czynniki chroniące to silna więź emocjonalna z rodzicami/opiekunami, zainteresowanie nauką szkolną i rozwijanie pasji, poszanowanie prawa, norm, wartości i autorytetów społecznych. Drugim ważnym działaniem jest chronienie uczniów przed czynnikami ryzyka. Zależy nam także na wszechstronnym kształtowaniu ucznia we wszystkich strefach jego osobowości w wymiarze:
- Intelektualnym
- Psychicznym
- Zdrowotnym
- Estetycznym
- Moralnym
- Duchowym
Cele szczegółowe działalności Liceum w tym zakresie określają cztery obszary:
- Wspomaganie – wspieranie rozwoju młodego człowieka. Życzliwe towarzyszenie w procesie wychowania oraz stwarzanie odpowiedniego otoczenia społecznego (budowanie dobrych relacji rówieśniczych i relacji z dorosłymi) uważamy za ważny warunek osiągania celów.
- Kształtowanie – wychowywanie rozumiane jako kształtowanie postaw i charakteru ucznia w zgodzie z wyznaczonym społecznie wzorcem i w poszanowaniu tradycji.
- Profilaktyka – przeciwdziałanie zagrożeniom, jakie mogą napotykać młodzi ludzie na drodze rozwoju.
Na oddziaływania profilaktyczne w Liceum składają się następujące elementy:
- Informacja – dostarczenie informacji na temat zagrożeń, zdrowego stylu życia, komunikacji, radzenia sobie ze stresem, agresją. Dostarczenie informacji na temat treści kształcenia oraz efektów pracy, jasne kryteria oceniania, wskazywanie mocnych i słabych stron ucznia.
- Komunikowanie się – wyrażanie emocji, inicjowanie dyskusji umożliwiającej wyrażenie własnego zdania, własnych poglądów, szczerość i otwartość w dyskusji, unikanie oceniania negatywnego, ośmieszania, stosowania komunikatów wzmacniających, pobudzających do autorefleksji.
- Współdziałanie – podejmowanie współpracy z uczniem i jego rodzicem, inspirowanie współpracy między uczniami, podejmowanie współpracy między wszystkimi podmiotami szkolnymi.
- Modelowanie – bycie wzorem, autorytetem dla ucznia, wskazywania reguł i norm postępowania na lekcji, w szkole, w otoczeniu innych ludzi.
- Doświadczenie – stwarzanie różnorodnych sytuacji wychowawczych, aktywne i refleksyjne pełnienie ról w klasie, dzielenie się efektami własnej pracy z innymi.
- Możliwość wyboru –stwarzanie warunków do wyboru różnej aktywności przez uczniów oraz różnych strategii umożliwiających mu uzyskanie wyników adekwatnych do możliwości rozwojowych.
- Korygowanie – dopracowywanie w zachowaniach, przekonaniach i postawach młodych ludzi tego, co jest dezadaptacyjne (sztywne i niedostosowane, nieadekwatne do wymogów sytuacji) albo szkodliwe dla nich lub dla innych ludzi.
ZADANIA WYCHOWACZO – PROFILAKTYCZNE LICEUM
Liceum jest szkołą, która podejmuje wyzwanie przygotowania dzieci i młodzieży do życia w przyszłości, której nie jesteśmy w stanie przewidzieć. Narastające zagrożenia świata zewnętrznego, rozluźnienie więzi rodzinnych i nieustanna pogoń ukierunkowują działalność wychowawczo – profilaktyczną szkoły na próbę przedstawienia młodemu człowiekowi uporządkowanej wizji świata, wprowadzenie ładu i porządku do tego, co nas otacza, poprowadzenie go w dorosłość.
W realizowanym przez nas procesie kierujemy się następującymi założeniami:
- Człowiek jest najwyższą wartością.
- Szanujemy etap rozwoju młodego człowieka i wynikające z niego potrzeby, odmienność poglądów, opinii i religii.
- Wspólnie szukamy rozwiązań pojawiających się problemów.
- Uznajemy, że eliminowanie zagrożeń i wzmacnianie właściwych zachowań może odbywać się tylko w atmosferze dialogu uczeń – nauczyciel – rodzic/opiekun.
- Dbamy o bezpieczeństwo i zdrowie uczniów oraz pracowników we wszystkich sferach życia.
- Sukces można osiągnąć dzięki partnerstwu i współpracy.
- Indywidualizujemy pracę z uczniem.
- Udzielamy uczniowi pomocy psychologiczno–pedagogicznej.
- Czuwamy nad bezpieczeństwem uczniów.
- Towarzyszymy uczniowi w drodze ku dorosłości.
WARTOŚCI UZNAWANE PRZEZ SPOŁECZNOŚC SZKOLNĄ
Aby określić, które wartości uznawane są przez społeczność szkolną za najistotniejsze, badaniu online poddano następujące grupy:
- nauczycieli uczących w I Liceum Ogólnokształcącym w Kościerzynie,
- uczniów klas I - III I Liceum Ogólnokształcącego,
- rodziców uczniów klas: I- III I Liceum Ogólnokształcącego,
Zestawienie wyników badania
a) Wartości uznawane przez nauczycieli uczących w I Liceum Ogólnokształcącym im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie.
Opis badania:
Nauczyciele otrzymali drogą elektroniczną listę wartości, spośród których mieli wybrać i zaznaczyć pięć – w ich ocenie – najważniejszych. W zestawieniu wyszczególniono następujące wartości: wiara, zdrowie, lojalność, przyjaźń, powodzenie materialne (pieniądze), szczęście, rodzina, patriotyzm, miłość, wytrwałość, tolerancja, prawda, odwaga, akceptacja.
Nauczyciele wypełniali druki anonimowo.
Wyniki badania:
Badanie pokazało, że wartości uznawane przez nauczycieli za najważniejsze to:
- rodzina,
- zdrowie,
- prawda,
- miłość,
- przyjaźń.
b) Wartości uznawane przez uczniów klas I - III I Liceum Ogólnokształcącego im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie.
Opis badania:
Uczniowie otrzymali drogą elektroniczną listę wartości. Spośród wymienionych wybierali te, które uznali za najważniejsze. Na liście znalazły się następujące wartości: wiara, zdrowie, lojalność, przyjaźń, powodzenie materialne (pieniądze), szczęście, rodzina, patriotyzm, miłość, wytrwałość, tolerancja, prawda, odwaga, akceptacja.
Uczniowie wypowiadali się anonimowo.
Wyniki badania:
Najczęściej zaznaczane przez uczniów wartości to:
- rodzina,
- zdrowie,
- miłość,
- tolerancja,
- przyjaźń.
c) Wartości uznawane przez rodziców uczniów I Liceum Ogólnokształcącego im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie.
Opis badania:
Rodzice otrzymali za pośrednictwem e-dziennika anonimowy kwestionariusz ankiety. Zostali poinformowani, że celem badania jest poznanie opinii na temat wyznawanych przez nich wartości i umiejętności ważnych w życiu ich dziecka.
Pierwsze pytanie ankiety dotyczyło wartości uznawanych przez nich za najważniejsze. Należało wybrać nie więcej niż pięć haseł spośród wymienionych: wiara, zdrowie, lojalność, przyjaźń, powodzenie materialne (pieniądze), szczęście, rodzina, patriotyzm, miłość, wytrwałość, tolerancja, prawda, odwaga, akceptacja.
Wyniki badania:
Wartości, które najczęściej wybierali ankietowani rodzice uczniów I Liceum Ogólnokształcącego, to:
- rodzina,
- zdrowie,
- prawda,
- miłość,
- przyjażń.
Wyniki badania:
Badanie pokazało, że wartości uznawane przez niepedagogicznych pracowników za najważniejsze to:
- rodzina,
- zdrowie,
- bezpieczeństwo,
- odpowiedzialność,
- uczciwość.
DZIAŁALNOŚĆ WYCHOWAWCZO–PROFILAKTYCZNA SZKOŁY
Działalność wychowawczo – profilaktyczna szkoły to działania skierowane do uczniów, rodziców i pracowników szkoły w oparciu założone cele: wspomaganie, kształtowanie, zapobieganie i korygowanie.
Działania skierowane do wszystkich uczniów
|
|||
Zadania |
Sposób realizacji |
Odpowiedzialni / Terminy |
Uwagi |
Zapoznanie uczniów z obowiązującymi regulaminami, w tym prawami i obowiązkami ucznia. |
· Omówienie na lekcjach wychowawczych organizacji roku szkolnego, podstawowych zapisów Statutu, PZO i Szkolnego Programu Wychowawczo - Profilaktycznego, kalendarza roku szkolnego. · Zapoznanie uczniów z działalnością Samorządu Szkolnego. |
Wychowawcy klas / Wrzesień 2024. |
|
Tworzenie bezpiecznego, wolnego od przemocy, agresji i uzależnień środowiska wychowawczego. |
· Zapoznanie uczniów z punktami Statutu dotyczącymi zakazu używania środków uzależniających, opuszczania szkoły podczas zajęć lekcyjnych oraz procedurami postępowania wobec niepełnoletnich uczniów w szkole w sytuacjach ryzykownych zachowań. · Pełnienie dyżurów przez nauczycieli w trakcie przerw. · Stosowanie przez uczniów i nauczycieli kart elektromagnetycznych umożliwiających otwarcie drzwi wejściowych. · Przestrzeganie zakazu stosowania zachowań niepożądanych oraz palenia papierosów, e-papierosów, używania środków odurzających, alkoholu na terenie szkoły i w jej obrębie. · Objęcie pomocą psychologiczno-pedagogiczną uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, z rodzin zagrożonych przemocą domową, doświadczeniem migracji. Współpraca z ośrodkami pomocy społecznej. · Reagowanie na zachowania ryzykowne młodzieży. Współpraca z rodzicami. · Organizowanie zajęć na temat szkodliwości stosowania używek przeprowadzone na lekcjach oraz spotkaniach z młodzieżą. · Tworzenie na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych klimatu współpracy i dialogu (omówienie zasad uczestnictwa uczniów na lekcji z uwzględnieniem kultury osobistej, życzliwości, tolerancji do cudzych opinii i poglądów, pozytywnego wzmacniania pracy uczniów, unikania krytyki itp.). · Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym. |
Wychowawcy klas, nauczyciele przedmiotów, pedagog szkolny, pedagog specjalny, psycholog / Rok szkolny 2024/2025. |
|
Rozwój umiejętności cyfrowych uczniów. |
· Nauka bezpiecznego poruszania się w siei. · Krytyczna analiza informacji dostępnych w Internecie. · Nauka bezpiecznego wykorzystania narzędzi i materiałów dostępnych w sieci (w szczególności o partych na sztucznej inteligencji) |
Wychowawcy, nauczyciele przedmiotów / Rok szklony 2024/2025. |
|
Propagowanie szacunku dla kultury i tradycji oraz kształcenie w uczniach postaw patriotycznych. |
· Kultywowanie tradycji i obrzędowości narodowej. · Zachowywanie pamięci o patronie Liceum Józefie Wybickim – pomnik pamięci: - Wrześniówka z Wybickim – tydzień chrztów klas pierwszych - uroczyste ślubowanie klas pierwszych w Będominie - dzień patrona szkoły 29 września - omawianie informacji o patronie szkoły na lekcjach i kołach zainteresowań. · Organizowanie imprez szkolnych kultywujących tradycję, uczących szacunku do tradycji, narodu, kultury. · Organizowanie szkolnych kampanii, debat i konkursów: - dni kultury, profilaktyki i sportu · Opracowywanie gazetek tematycznych, plakatów, ulotek itp. · Włączanie się w organizowane przez społeczeństwo lokalne obchody świąt narodowych, lokalnych itp. · Organizowanie przestrzeni rozwoju społecznego uczniów (wycieczki tematyczne itp.). |
Wychowawcy, nauczyciele przedmiotów / Rok szklony 2024/2025. |
|
Wspieranie uczniów, rodziców, nauczycieli w realizowaniu wymagań szkolnych. |
· Indywidualizacja pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych – pomoc psychologiczno pedagogiczna. · Wspieranie wychowawczej roli rodziny poprzez kształtowanie u uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra. · Bieżące diagnozowanie potrzeb uczniów. · Inicjowanie współpracy między nauczycielami, rodzicami i uczniami. · Stwarzanie możliwości do konsultacji indywidualnych i porad. · Wspieranie uczniów i rodziców z doświadczeniem migracyjnym. · Organizowanie dodatkowych zajęć dla uczniów zdolnych, realizowanie innowacyjnych projektów. · Konsekwencja w działaniu wszystkich podmiotów szkolnych, przestrzeganie przyjętych zasad. |
Wychowawcy klas, nauczyciele przedmiotów, pedagog szkolny, pedagog specjalny, psycholog / Rok szkolny 2024/2025. |
|
Wsparcie uczniów i rodziców w krystalizacji zainteresowań edukacyjno-zawodowych. |
· Doradztwo pedagogiczno-psychologiczne realizowane w poprzez spotkania ze specjalistami. · Porady i konsultacje indywidualne dla uczniów i rodziców. · Organizowanie „Dni Otwartych” Liceum oraz umożliwienie udziału w tego typu wydarzeniach. · Udział młodzieży w „Dniach Otwartych” uczelni wyższych. |
Doradca zawodowy, specjaliści szkolni / Rok szkolny 2024/2025. |
|
Pomoc socjalna, stypendia. |
· Monitorowanie sytuacji uczniów. · Współpraca w udzielaniu pomocy socjalnej (ośrodki pomocy społecznej). · Informowanie uczniów nt. możliwości skorzystania ze stypendiów oraz dofinansowania z Rządowego Programu dla Uczniów Niepełnosprawnych na rok szkolny 2024/2025. · Motywowanie uczniów do osiągania jak najwyższych wyników w nauce w celu uzyskania stypendiów. |
Wychowawcy klas, specjaliści szkolni / Rok szkolny 2024/2025. |
|
Edukacja młodzieży nt. zagrożeń związanych z podejmowaniem zachowań ryzykownych, promocja zdrowia. |
· Zachęcanie młodzieży do udziału w szkolnych projektach profilaktycznych. · Organizowanie spotkań ze specjalistami z zakresu profilaktyki uzależnień. · Przedstawianie treści promujących zdrowe odżywianie na zajęciach. · Wspieranie uczniów w działaniach rozwijających ich aktywność fizyczną. · Zajęcia praktyczne dotyczące udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. · Udział w kampanii dotyczącej przeciwdziałania zakażeniom HIV/AIDS · Organizowanie szkolnych kampanii, zawodów sportowych, debat i konkursów. · Opracowanie gazetek tematycznych, plakatów, ulotek itp. |
Wychowawcy klas, nauczyciele przedmiotów, specjaliści szkolni / Rok szkolny 2024/2025. |
|
Oferta pozalekcyjnych – kółka zainteresowań itp. |
· Zajęcia dodatkowe wspierające rozwój ucznia są elementem działalności szkoły wspomagającym właściwe kształtowanie zachowania młodzieży. Celem zajęć jest rozbudzanie, kształtowanie zainteresowań uczniów i rozwijanie uzdolnień. Dodatkowym wymiarem zajęć jest możliwość samorozwoju uczniów oraz zagospodarowanie czasu wolnego. |
Wychowawcy klas, nauczyciele przedmiotów, specjaliści szkolni / Rok szkolny 2024/2025. |
DZIAŁANIA WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNE
KLASA I
Główne zadania do realizacji w klasach pierwszych:
- Poznanie uczniów, ich potrzeb i możliwości rozwojowych.
- Udzielanie wsparcia i pomocy w rozwiązywaniu pojawiających się trudności w nauce, komunikacji interpersonalnej.
- Integracja zespołu klasowego i zespołu rodziców.
- Pozytywne nastawienie, jak czerpać radość z małych rzeczy?
- Tolerancja, równość. Szanujmy prawa innych, także uczniów z niepełnosprawnościami oraz doświadczeniem migracyjnym.
- Wypracowanie form współpracy z rodzicami i uczniami, wspomaganie wychowawczej roli rodziny.
- Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego uczniów.
- Doradztwo edukacyjno–zawodowe.
- Rozbudzenie szacunku do wartości narodowych, poczucia patriotyzmu.
Zadanie |
Realizacja |
Przeciwdziałanie sytuacjom stresowym. |
· Zapoznanie się ze szkołą, jej najbliższym otoczeniem. · Klasowe zajęcia integracyjne. · Chrzest klas pierwszych organizowany przez Samorząd Uczniowski. · Uroczyste ślubowanie klas pierwszych. |
Kształtowanie oraz wzmacnianie poczucia własnej wartości, budowanie postaw empatii i zaufania. |
· Organizowanie imprez klasowych. · Monitorowanie bieżącej sytuacji uczniów. · Zapewnienie wsparcia psychologiczno–pedagogicznego szczególnie w sytuacjach kryzysowych. |
Zintegrowanie zespołu klasowego oraz środowiska szkolnego. |
· Zajęcia z wychowawcą poświęcone tematom związanym z zainteresowaniami uczniów danego oddziału oraz zagadnieniami dotyczącymi działań wychowawczo – profilaktycznych realizowanymi w danym roku szkolnym w klasie. · Zaangażowanie w organizację imprez, kampanii organizowanych w Liceum. |
Rozwijanie u uczniów umiejętności radzenia sobie z sytuacjami trudnymi. |
· Zajęcia z wychowawcą dotyczące asertywności, radzenia sobie w sytuacjach trudnych. · Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. · Dostarczenie uczniom wzorów osobowych. · Zachęcanie rodziców do współpracy w rozwiązywaniu pojawiających się problemów. · Podejmowanie działań zmierzających do eliminacji zagrożeń. · Monitorowanie środowiska klasowego i reagowanie na sytuacje kryzysowe. |
Kształtowanie umiejętności pracy w grupie. |
· Zajęcia z zakresu: komunikacji, budowania zaufania do innych, poszanowania odmienności. · Praca metodą projektów. |
Rozbudzenie szacunku do wartości narodowych, poczucia patriotyzmu. |
· Kultywowanie tradycji i obrzędowości narodowej. · Zachowywanie pamięci o patronie Liceum Józefie Wybickim – Pomnik pamięci: - Wrześniówka z Wybickim – tydzień chrztów klas pierwszych - uroczyste ślubowanie klas pierwszych w Będominie - dzień patrona szkoły 29 września - omawianie informacji o patronie szkoły na lekcjach i kołach zainteresowań. · Organizowanie imprez szkolnych kultywujących tradycję, uczących szacunku do tradycji, narodu, kultury. · Organizowanie szkolnych kampanii, debat i konkursów: - dni kultury, profilaktyki i sportu · Opracowywanie gazetek tematycznych, ulotek itp. · Włączanie się w organizowane przez społeczeństwo lokalne obchody świąt narodowych, lokalnych itp. · Organizowanie przestrzeni rozwoju społecznego uczniów (wycieczki tematyczne itp.). |
KLASA II
Działania skierowane dla uczniów klasy drugiej rozszerzają działania podejmowane w klasie pierwszej o działania kierunkujące ucznia w obszary doradztwa edukacyjno–zawodowego. W klasie drugiej wzmacniamy także działania profilaktyczne, w obszarze profilaktyki uzależnień i profilaktyki zachowań niestosownych. Kontynuujemy budowanie postaw prospołecznych, obywatelskich, patriotycznych.
Istotnymi tematami w klasie drugiej są:
- Przygotowanie uczniów do wyboru przedmiotów maturalnych w kontekście dalszej kariery zawodowej/edukacyjnej.
- Tolerancja, równość – szanujmy prawa innych.
- Profilaktyka uzależnień.
- Profilaktyka zachowań niestosownych.
- Poszerzanie zadań z klasy pierwszej- postawa społeczna (dojrzała, odpowiedzialna, obywatelska, patriotyczna).
- Praca nad minimalizacją stresu.
- Wypracowanie form współpracy z rodzicami i uczniami, wspomaganie wychowawczej roli rodziny.
- Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego uczniów.
Zadanie |
Realizacja |
Informacja, edukacja zawodowa w kontekście wyboru przedmiotów maturalnych. |
· Stwarzanie warunków do realizacji warsztatów aktywizacji zawodowej (doradca zawodowy). · Rozmowy indywidualne wspomagające i ukierunkowujące, wskazujące słabe i mocne strony ucznia. · Rozwijanie zainteresowań uczniów, zachęcanie do udziału w zajęciach pozalekcyjnych, konkursach, olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych. |
Kształtowanie postaw asertywnych. |
· Realizacja na zajęciach z wychowawcą tematów o systemie wartości, kształtowaniu charakteru, złości. · Spotkania z pedagogiem. · Spotkania z doradcą zawodowym. · Stwarzanie sytuacji wychowawczych umożliwiających uczniom udział w dyskusji. |
Kształtowanie pozytywnego obrazu siebie. |
· Organizowanie kół zainteresowań umożliwiających uczniom rozwijanie talentów, umiejętności, uzdolnień. · Promowanie sukcesu młodzieży poprzez nagrody, dyplomy, pochwały. · Działalność w kołach zainteresowań i organizacjach szkolnych. · Realizacja pomocy psychologiczno–pedagogicznej. |
Uświadomienie młodzieży zagrożeń związanych z podejmowaniem zachowań ryzykownych, promocja zdrowia, konsekwencja w działaniu. |
· Omawianie tematyki dbałości o zdrowie na wszystkich zajęciach i przedmiotach. · Jak radzić sobie ze stresem? Zajęcia na temat stresu, strachu, radzeniu sobie z negatywnymi emocjami, szczególnie w sytuacji kryzysowej. · Współpraca z instytucjami pomocowymi (Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna, Powiatowa Stacja sanitarno–epidemiologiczna, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, Gminne Ośrodki Pomocy Społecznej, Komenda Powiatowa Policji w Kościerzynie). |
Kształtowanie właściwych postaw wobec uzależnień. |
· Informowanie o społecznych i zdrowotnych skutkach uzależnień, zwalczanie mitów na temat zachowań ryzykownych, w tym uzależnień. · Zorganizowanie spotkania ze specjalistami z zakresu przeciwdziałania uzależnieniom. · Przestrzeganie procedur postępowania w sytuacjach trudnych. |
Szerzenie wśród młodzieży znajomości prawa i jego poszanowania. |
· Kontynuowanie współpracy z Policją oraz wykorzystywanie własnych zasobów. · Godziny wychowawcze dotyczące obowiązków ucznia, człowieka oraz odpowiedzialności za ich lekceważenie. · Konsekwentne działania wychowawcze. |
Rozbudzenie szacunku do wartości narodowych, poczucia patriotyzmu. |
· Kultywowanie tradycji i obrzędowości narodowej. · Zachowywanie pamięci o patronie Liceum Józefie Wybickim – pomnik pamięci: - Wrześniówka z Wybickim – tydzień chrztów klas pierwszych - uroczyste ślubowanie klas pierwszych w Będominie - dzień patrona szkoły 29 września. - omawianie informacji o patronie szkoły na lekcjach i kołach zainteresowań. · Organizowanie imprez szkolnych kultywujących tradycję, uczących szacunku do tradycji, narodu, kultury. · Organizowanie szkolnych kampanii, debat i konkursów: - dni kultury, profilaktyki i sportu · Opracowywanie gazetek tematycznych, plakatów, ulotek itp. · Włączanie się w organizowane przez społeczeństwo lokalne obchody świąt narodowych, lokalnych itp. · Organizowanie przestrzeni rozwoju społecznego uczniów (wycieczki tematyczne itp.). |
KLASA III
Działania w trzeciej klasie koncentrują się głównie na:
- Przyszłorocznym egzaminie maturalnym, wspomaganie kształcenia zgodnie z obowiązującą formułą egzaminu maturalnego.
- Wyborze dalszej kariery zawodowej i edukacyjnej.
- Pracą nad minimalizacją stresu.
- Pracą nad postawą odpowiedzialną, obywatelską.
- Wypracowaniu form współpracy z rodzicami i uczniami, wspomaganiu wychowawczej roli rodziny.
- Ochronie i wzmacnianiu zdrowia psychicznego uczniów.
Zadanie |
Realizacja |
Kształtowanie odpowiedzialności za siebie i innych, za podejmowane decyzje i zachowania w oparciu o właściwe wartości. |
· Zajęcia z wychowawcą dotyczące właściwych wyborów, mogących pomóc w wejście w dorosłe życie. · Działalność w organizacjach szkolnych i kołach zainteresowań. · Spotkania z doradcą zawodowym. · Zajęcia ukierunkowane na kształtowanie właściwych wartości. |
Przygotowanie uczniów do wyboru dalszej kariery zawodowej / edukacyjnej. |
· Doradztwo edukacyjno-zawodowe. · Godziny dostępności: porady i konsultacje indywidualne dla uczniów i rodziców. · Udział w „dniach otwartych” uczelni wyższych. · Korzystanie z ofert informacyjnych przygotowanych przez szkoły wyższe w regionie. · Udostępnianie informacji o szkolnictwie dostępnym po skończeniu liceum. · Rozmowy indywidualne z uczniami w kontekście przyszłej kariery zawodowej. · Organizowanie próbnych egzaminów maturalnych. |
Zminimalizowanie stresu związanego z przyszłorocznym egzaminem maturalnym. |
· Zajęcia na temat stresu, strachu, radzeniu sobie z negatywnymi emocjami. · Zapewnienie wsparcia psychologiczno – pedagogicznego szczególnie w sytuacji kryzysowej. · Motywacja pozytywna, skupianie się na mocnych stronach ucznia i budowanie poczucia własnego sprawstwa. · Rozmowy motywacyjne – pedagog, psycholog, wychowawca, nauczyciel. |
Praca nad postawą odpowiedzialną i obywatelską. |
· Kultywowanie tradycji i obrzędowości narodowej. · Zachowywanie pamięci o patronie Liceum Józefie Wybickim – Pomnik pamięci: - Wrześniówka z Wybickim – tydzień chrztów klas pierwszych - uroczyste ślubowanie klas pierwszych w Będominie - dzień patrona szkoły 29 września - omawianie informacji o patronie szkoły na lekcjach i kołach zainteresowań. · Organizowanie imprez szkolnych kultywujących tradycję, uczących szacunku do tradycji, narodu, kultury. · Organizowanie szkolnych kampanii, debat i konkursów. · Opracowywanie gazetek tematycznych, plakatów, ulotek itp. · Włączanie się w organizowane przez społeczeństwo lokalne obchody świąt narodowych, lokalnych itp. · Organizowanie przestrzeni rozwoju społecznego uczniów (wycieczki tematyczne itp.). |
KLASA IV
Działania w czwartej klasie koncentrują się głównie na:
- Egzaminach maturalnych poprzez wspomaganie kształcenia w związku z obowiązującą formułą egzaminu maturalnego.
- Wyborze dalszej kariery zawodowej i edukacyjnej.
- Pracą nad postawą odpowiedzialną, obywatelską.
- Wypracowaniem form współpracy z rodzicami i uczniami, wspomaganiem wychowawczej roli rodziny.
- Ochroną i wzmacnianiem zdrowia psychicznego uczniów.
Zadanie |
Realizacja |
Kształtowanie odpowiedzialności za siebie i innych, za podejmowane decyzje i zachowania. |
· Zajęcia kształtujące postawy ukierunkowane na prawdę dobro i piękno. · Zajęcia z wychowawcą dotyczące właściwych wyborów, mogących pomóc w wejście w dorosłe życie. · Działalność w organizacjach szkolnych i kołach zainteresowań. |
Przygotowanie uczniów do wyboru dalszej kariery zawodowej / edukacyjnej. |
· Doradztwo edukacyjno-zawodowe. · Porady i konsultacje indywidualne dla uczniów i rodziców. · Orientacja zawodowa dla uczniów i rodziców. · Korzystanie z ofert informacyjnych przygotowanych przez szkoły wyższe w regionie. · Udostępnianie informacji o możliwościach dalszej drogi kształcenia. · Rozmowy indywidualne z uczniami w kontekście kariery zawodowej. · Organizowanie próbnych egzaminów maturalnych. |
Zminimalizowanie stresu egzaminacyjnego. |
· Zajęcia na temat stresu, radzeniu sobie z negatywnymi emocjami. · Zaplanowanie dodatkowych zajęć z przedmiotów maturalnych. · Zapewnienie wsparcia psychologiczno – pedagogicznego szczególnie w sytuacjach kryzysowych. · Motywacja pozytywna, skupianie się na mocnych stronach ucznia i budowanie poczucia własnego sprawstwa. · Rozmowy motywacyjne – pedagog, psycholog, wychowawca, nauczyciel. |
Praca nad postawą odpowiedzialną i obywatelską. |
· Kultywowanie tradycji i obrzędowości narodowej. · Zachowywanie pamięci o patronie Liceum Józefie Wybickim – Pomnik pamięci: - Wrześniówka z Wybickim – tydzień chrztów klas pierwszych - uroczyste ślubowanie klas pierwszych w Będominie - dzień patrona szkoły 29 września - omawianie informacji o patronie szkoły na lekcjach i kołach zainteresowań. · Organizowanie imprez szkolnych kultywujących tradycję, uczących szacunku do tradycji, narodu, kultury. · Organizowanie szkolnych kampanii, debat i konkursów. · Opracowywanie gazetek tematycznych, plakatów, ulotek itp. · Włączanie się w organizowane przez społeczeństwo lokalne obchody świąt narodowych, lokalnych itp. · Organizowanie przestrzeni rozwoju społecznego uczniów (wycieczki tematyczne itp.). |
DZIAŁANIA SKIEROWANE DO RODZICÓW
Zadanie |
Realizacja |
Monitorowanie potrzeb i oczekiwań rodziców wobec systemu wychowawczo - profilaktycznego. |
· Rozmowy i konsultacje indywidualne. · Anonimowe sondaże ankietowe. · Bieżąca współpraca z Radą Rodziców. |
Zapoznanie rodziców ze statutem szkoły, podstawowymi regulaminami oraz szkolnym programem wychowawczo – profilaktycznym. |
· Udostępnienie tekstów statutu, regulaminów, programów oraz omówienie najważniejszych ich zapisów podczas wywiadówek klasowych. · Stworzenie możliwości do dyskusji. · Zapoznanie z Standardami Ochrony Małoletnich |
Psychoedukacja. |
· Prelekcje o tematyce wychowawczo – profilaktycznej z udziałem pedagogów i innych specjalistów. · Zaproszenie do współpracy specjalistów z PPP. |
Pomoc socjalna. |
· Monitorowanie pomocy socjalnej dla uczniów. · Pomoc w pozyskaniu wsparcia socjalnego z instytucji pomocowych. |
Współpraca z rodzicami w rozwiązaniu pojawiających się trudności szkolnych. |
· Kontynuacja komunikacji między rodzicami a szkołą na e-dzienniku. · Współpraca z rodzicami w momencie objęcia ucznia pomocą psychologiczno – pedagogiczną oraz postępowaniem interwencyjno-wychowawczym. (karta indywidualnych potrzeb edukacyjnych, kontrakt, postępowanie interwencyjne). · Indywidualne spotkania z wychowawcą, pedagogiem, pedagogiem specjalnym, psychologiem oraz nauczycielem. |
DZIAŁANIA SKIEROWANE DO GRONA PEDAGOGICZNEGO
Zadanie |
Realizacja |
Zapewnienie bezpieczeństwa młodzieży na lekcji, przerwie i zajęciach pozalekcyjnych |
· Dyżury nauczycielskie na korytarzach szkolnych. · Diagnoza bezpieczeństwa (ankiety dla uczniów, rodziców – wychowawcy klas przy współpracy ze specjalistami szkolnymi). · Wdrażanie i przestrzeganie procedur postępowania wobec niepełnoletnich uczniów w szkole. · Współpraca ze służbami prewencyjno-interwencyjnymi. |
Usprawnienie systemu obiegu informacji w szkole. |
· Przygotowanie kalendarza spotkań z rodzicami na cały rok i podanie go rodzicom na pierwszym zebraniu klasowym, zamieszczenie informacji na stronie internetowej szkoły. · Organizowanie spotkań wychowawców klas i specjalistów szkolnych w ramach prac Zespołu Wychowawczego. · Organizowanie spotkań z rodzicami, na bieżąco w momencie pojawienia się trudności, problemów wychowawczych. |
Realizacja indywidualnych programów wsparcia dla uczniów. |
· Indywidualizacja pracy z uczniem. · Prowadzenie obserwacji pedagogicznej ucznia w celu rozpoznania trudności. · Objęcie ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną. |
Nauczyciel profesjonalistą |
· Motywowanie uczniów własną postawą. · Wzbogacanie wiedzy i umiejętności poprzez dokształcanie się. · Wzbogacenie biblioteki szkolnej o nowości dotyczące wychowania i profilaktyki. · Nauczyciel przestrzega PZO. · Propozycje pracy grupowej, zespołowej, warsztatowej. · Nauczyciel dostosowuje warsztat pracy do indywidualnych potrzeb ucznia (określa w przedmiotowym systemie oceniania warunki dla każdego ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – wskazówki do pracy z uczniem zawarte w orzeczeniu lub opinii PPP). · Realizacja treści programowych w sposób ciekawy i aktywizujący ucznia do pracy. · Pedagodzy i psycholog wspomagają warsztat pracy nauczyciela (analizuje problemy wychowawczo – opiekuńcze, przygotowuje materiały mogące wspomóc nauczyciela w działaniach edukacyjnych, jest mediatorem między podmiotami dialogu szkolnego, wspiera nauczyciela w indywidualizacji pracy itp.). · Nauczyciel motywuje pozytywnie, unika obrażania, krytykowania i ośmieszania ucznia na lekcji. · Nauczyciel stara się być konsekwentny wychowawczo. · Doradca zawodowy wspomaga ucznia, rodzica, nauczyciela. |
Wszyscy pracownicy szkoły pracują zgodnie z obowiązującymi zasadami |
· Realizowanie planu pracy szkoły, planu nadzoru pedagogicznego, kalendarz imprez szkolnych. · Realizowanie zadań zawartych w programie wychowawczo – profilaktycznym. · Przygotowanie planów pracy wychowawczo – profilaktycznej dla poszczególnych klas. · Planowanie i realizowanie działań edukacyjnych w oparciu o ustawy, rozporządzenia, Statut Szkoły, · Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. |
OCZEKIWANE EFEKTY
Uczeń:
- ma poczucie własne wartości,
- zna swoje potrzeby, aspiracje i możliwości,
- zdaje sobie sprawę z wpływu rozwoju fizycznego na własny dobrostan,
- ceni innych, liczy się z uch zdaniem,
- szanuje rodziców, rówieśników, nauczycieli – ma szacunek dla wszystkich,
- zna symbole narodowe i regionalne, rozumie ich znacznie, wie jak się wobec nich zachowa,
- potrafi korygować własne postępowanie i postawy zgodnie z normą moralną i społeczną,
- radzi sobie ze stresem, rozpoznaje i wyraża swoje emocje,
- wie, gdzie w razie potrzeby szukać pomocy dla siebie i innych
- dba o własne bezpieczeństwo i zdrowie,
- planuje swoje doskonalenie oraz bierze odpowiedzialność za własny rozwój.
EWALUACJA
1. W procesie ewaluacji Szkolnego Programu Wychowawczo – Profilaktycznego udział biorą uczniowie, rodzice/opiekunowie, nauczyciele.
2. Monitoring i ewaluację Szkolnego Programu Wychowawczo – Profilaktycznego przeprowadzi zespół ewaluacyjny.
3. Po każdym zakończeniu roku szkolnego Program Wychowawczo - Profilaktyczny może być modyfikowany w zależności od wniosków wynikających z ankiet ewaluacyjnych.
4. Szkolny Program Wychowawczo – Profilaktyczny na bieżący rok szkolny zatwierdzany jest na posiedzeniach Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców i Samorządu Szkolnego.
Sposoby ewaluacji:
- Ankiety przeprowadzane wśród uczniów, nauczycieli i rodziców;
- Badanie opinii na spotkaniach z rodzicami;
- Wypowiedzi nauczycieli na posiedzeniach Rady Pedagogicznej;
- Obserwacja zachowania uczniów;
- Obserwacja postępów w zachowaniu i nauce (okresowa ocena postępu);
- Zaangażowanie ucznia w pracę na rzecz szkoły (zawody, konkursy, prace społeczne);
- Ocena stopnia zintegrowania klas.
Rada Rodziców |
Samorząd Szkolny |
Dyrektor Szkoły |
|
|
|
Oferta pomocy specjalistycznej dla uczniów i rodziców I Liceum Ogólnokształcącego im. J. Wybickiego w Kościerzynie
Problem |
Gdzie szukać pomocy? |
Adresy, telefony do miejsc, gdzie uzyskać pomoc na terenie Kościerzyny |
Przemoc w rodzinie (fizyczna i psychiczna) |
Dyrekcja Szkoły, wychowawcy, pedagog, pedagog specjalny, psycholog. |
I Liceum Ogólnokształcące im. J. Wybickiego w Kościerzynie, ul. Krasickiego 2, tel. 58-686-35-09 |
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Kościerzynie, telefon zaufania |
ul. Słoneczna 1, tel. 58 686-48-61 |
|
Niebieska linia – Komenda Powiatowa Policji |
ul. Zmartwychwstańców 1, tel. 58 686-49-27 |
|
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej |
ul. Brzechwy 5, tel. 58 686-60-66 |
|
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej |
ul. Strzelecka 9, tel. 58 686-65-57 |
|
Punkt Interwencji Kryzysowej |
ul. Krasickiego 4, tel. 58 686-50-05 |
|
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie |
ul. Krasickiego 4, tel. 58 686-50-05 |
|
Sąd Rodzinny |
ul. Dworcowa 2, tel. 58 686-32-22 |
|
Zespół Kuratorów Zawodowych przy Sądzie Rejonowym w Kościerzynie |
ul. Zmartwychwstańców 1, tel. 58 686-65-71 |
|
Trudna sytuacja materialna |
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej |
ul. Brzechwy 5, tel. 58 686-60-66 |
Uzależnienia |
Punkt Interwencji Kryzysowej |
ul. Krasickiego 4, tel. 58 686-50-05 |
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej |
ul. Brzechwy 5, tel. 58 686-60-66 |
|
Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej „Przychodnia “ |
ul. Skłodowskiej 7, tel. 58 680-24-84 |
|
Ośrodek Środowiskowej Opieki Psychologicznej i Psychoterapeutycznej dla Dzieci i Młodzieży przy Szpitalu Specjalistycznym w Kościerzynie |
ul. A. Piechowskiego 36, tel. 58 686-07-80 |