Szkolny Program Wychowawczo–Profilaktyczny

I Liceum Ogólnokształcącego im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie

Na rok szkolny 2024/2025

jozef_wybicki.png

Rada Rodziców i Samorząd Uczniowski w porozumieniu z Radą Pedagogiczną uchwaliła Program Wychowawczo – Profilaktycznym I Liceum Ogólnokształcącego im. Józefa Wybickiego Kościerzynie na rok szkolny 2024/2025

WSTĘP

 Na mocy przepisów Ustawy Prawo oświatowe, z dniem 1 września 2017 r. wprowadzono warunki umożliwiające wzmocnienie wychowawczej funkcji szkoły.

Wychowanie jest rozumiane jako: „wspieranie dziecka w rozwoju ku pełnej dojrzałości fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej, które powinno być wzmacniane i uzupełniane przez działania z zakresu profilaktyki dzieci i młodzieży” (art. 1 pkt. 3 Ustawy Prawo oświatowe).

Podstawowymi założeniami wypracowanego przez I Liceum Ogólnokształcącego modelu wychowania jest współpraca z uczniem rozumiana jako dbanie o wszechstronny rozwój ucznia we wszystkich wymiarach funkcjonowania oraz wspieranie podczas napotykanych trudności. Nie byłoby to możliwe bez współdziałania w atmosferze dialogu i wzajemnego poszanowania oraz współpracy z rodzicami i opiekunami.

Program wychowawczo – profilaktyczny I Liceum jest próbą zintegrowania oddziaływań wychowawczych, profilaktycznych oraz z zakresu promocji zdrowia w spójną całość. Wraz ze szkolnym zestawem programów nauczania określa edukacyjną działalność szkoły.

Przedstawione w programie założenia poprzedziła diagnoza środowiska szkolnego (czerwiec 2024) na którą przede wszystkim składały się doświadczenia wypływające z indywidualnych kontaktów z rodzicami i uczniami, a także wnioski z dyskusji w zespole nauczycielskim oraz ankiety skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.

W opracowaniu i realizacji przez I Liceum programu wychowaw­czo-profilaktycznego ważna jest stała bezpośrednia współpraca z rodzicami oraz innymi podmiotami zaangażowanymi w edukacyjną, wychowawczą i opiekuńczą działalność szko­ły.

KRÓTKA CHARAKTERYSTYKA ŚRODOWISKA WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNEGO

Formalno-organizacyjne warunki funkcjonowania szkoły.

Liceum Ogólnokształcące im. Józefa Wybickiego mieści się w Kościerzynie, przy ul. Ignacego Krasickiego 2. Organem prowadzącym jest Starostwo Powiatowe w Kościerzynie, funkcję Dyrektora Szkoły od 2014 roku pełni mgr Edyta Bławat.

Szkoła realizuje cele wynikające z Ustawy o Systemie Oświaty oraz przepisów wykonawczych wydanych na jej podstawie. Ogólne cele i zadania szkoły zawarte są w Statucie placówki oraz innych dokumentach: Programie Wychowawczo - Profilaktycznym, Planie Pracy Szkoły, szkolnych zestawach programów nauczania, planach pracy organizacji szkolnych, Przedmiotowych Systemów Oceniania.

W roku szkolnym 2024/2025 szkoła liczy 21 oddziałów, do których uczęszcza 671 uczniów.

Warunki materialne

Budynek szkoły mieści się na obrzeżach miasta, w pobliżu lasu i jeziora. Wokół rozrasta się osiedle domków jednorodzinnych. Szkoła dysponuje 25 salami lekcyjnymi, w tym jedną do specjalistycznych zajęć rewalidacyjnych, gabinetami pedagoga szkolnego i specjalnego, gabinetem psychologa, sześcioma pracowniami językowymi, salą komputerową, bogato wyposażoną biblioteką, dużą i małą salą do zajęć sportowych, wielofunkcyjne boisko zewnętrze oraz patio rekreacyjne. Dodatkowo szkoła dysponuje 8 salami lekcyjnymi sąsiednim budynku CAPOW.

Sale lekcyjne są przestronne, czyste, każda z nich posiada dostęp do Internetu, sukcesywnie wyposażane są w sprzęt multimedialny i audiowizualny.

Budynek szkoły został zmodernizowany, w ostatnich latach wyremontowano sale lekcyjne, laboratorium chemiczno-fizyczne, toalety, szatnie dla uczniów, główne wejście do szkoły. Większość sal jest wyposażona w nowe meble oraz rolety na oknach. Lepszą, jakość pracy uczniów na lekcjach ułatwia wyposażenie sal lekcyjnych w nowe technologie informatyczne – monitory interaktywne i tablice multimedialne. Zapewnieniu bezpieczeństwa uczniom sprzyja monitoring na zewnątrz i wewnątrz budynku.

Stan opieki nad uczniami

Szkoła jest w części przystosowana do wsparcia uczniów z niepełnosprawnością, posiada podjazd przy wejściu do szkoły oraz dostosowane toalety.

Na terenie szkoły jest gabinet medyczny, w którym dyżuruje pielęgniarka szkolna.

Szkoła współpracuje z Miejskim i Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Kościerzynie.

W zakresie opieki nad uczniem placówka współpracuje z PPP, Sądem Rodzinnym, kuratorami, Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie, Policją, Strażą Miejską i instytucjami zajmującymi się opieką nad dzieckiem i rodziną.

Środowisko nauczycieli

W szkole aktualnie zatrudnionych jest 54 nauczycieli. Większość to nauczyciele dyplomowani i mianowani. Wielu z nich w dalszym ciągu dokształca się i podnosi swoje kwalifikacje zgodnie z założeniami Wewnątrzszkolnego Doskonalenia Nauczycieli.

Wszystkich nauczycieli naszej szkoły cechuje wysoka kultura osobista i kultura języka, stanowią oni autorytet moralny i intelektualny dla młodzieży. Prezentują prawidłowe postawy wychowawcze, są tolerancyjni, cierpliwi, przeciwni stosowaniu jakichkolwiek form przemocy i nacisku. Służą pomocą i wsparciem nie tylko uczniom, ale i ich rodzinom, niejednokrotnie poświęcając swój czas prywatny.

Środowisko uczniów

W opinii wychowawców uczniowie stanowią zgrane zespoły, ich relacje układają się poprawnie, zgodnie z zasadami współżycia społecznego. Są wobec siebie koleżeńscy, życzliwi, chętnie ze sobą współpracują i podejmują różne działania na rzecz poszczególnych klas i szkoły.

Zdarzające się między nimi nieporozumienia zgłaszają wychowawcom, pedagogom szkolnemu, specjalnemu, psychologowi, nauczycielom uczącym lub dyżurującym, którzy na bieżąco rozwiązują sytuacje sporne lub konfliktowe. Wychowawcy są w stałym kontakcie telefonicznym, mailowym oraz za pośrednictwem e-dziennika z rodzicami i opiekunami prawnymi uczniów, na bieżąco informują o zachowaniu ich dzieci.

Strefa kultury i aktywności środowiskowej szkoły

W szkole aktywnie działa Samorząd Uczniowski i Rada Rodziców. Oba te organy często podejmują wspólne inicjatywy, które sprzyjają organizacji życia społecznego szkoły.

Tradycją stały się Koncerty Szkolne, Dzień Otwarty Szkoły, Regaty o puchar Dyrektora Szkoły, dyskoteki, Szkolne Dni Profilaktyki (dzień kultury i dzień sportu), obchody świąt Bożego Narodzenia, upamiętnianie świąt patriotycznych, akcje charytatywne.

Uczniowie korzystają z zajęć z zakresu edukacji żywieniowej. Korzystamy także z rekomendowanego programu Szkolnej Interwencji Profilaktycznej.

W szkole są realizowane także działania w ramach Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego.

Uczniowie i nauczyciele biorą udział w organizowanych na terenie miasta imprezach kulturalnych, zawodach sportowych, włączają się aktywnie w akcje charytatywne oraz czynnie wspierają środowisko lokalne.

MISJA SZKOŁY

I Liceum im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie to szkoła kultywująca tradycje. Głównym celem wychowawczym podejmowanych działań jest kształtowanie i wychowywanie młodzieży w umiłowaniu Ojczyzny, poszanowaniu Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka.

Misja szkoły to wychowanie, którego priorytetem staje się wykształcenie ucznia samodzielnego, poszukującego i otwartego na wiedzę, gotowego do udziału w życiu kulturalnym, politycznym, gospodarczym i zawodowym. I Liceum dba o wychowanie młodzieży w atmosferze tolerancji i szacunku dla drugiego człowieka. Kształtuje postawę szacunku środowiska przyrodniczego, w tym upowszechnia wiedzę o zasadach zrównoważonego rozwoju, motywuje do działań na rzecz ochrony środowiska, rozwija zainteresowania ekologią. Zadaniem I Liceum jest kształtowanie postaw prozdrowotnych uczniów, w tym wdrożenie ich do zachowań higienicznych, bezpiecznych dla zdrowia własnego i innych osób, ponadto ugruntowania wiedzy z zakresu prawidłowego odżywiania się, korzyści płynących z aktywności fizycznej, stosowania profilaktyki. Grono pedagogiczne Liceum prowadzi działania mające na celu zindywidualizowane wspomaganie rozwoju każdego ucznia, stosownie do jego potrzeb i możliwości.

Dokładamy wszelkich starań, aby czas spędzony w naszym Liceum przez każdego ucznia był czasem:

  • atmosfery dialogu w relacjach nauczyciel – uczeń,
  • wprowadzania uczniów w tajniki życia społecznego,
  • przestrzeni do zaistnienia emocjonalnego i intelektualnego,
  • gdzie wspieramy młodzież i jej zdrowie psychiczne oraz rozwijamy u uczniów empatię i wrażliwość na potrzeby innych,
  • wspierania rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi.
  • dialogu między szkołą a rodzicami,
  • edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa.
  • budowania poczucia odpowiedzialności, tolerancji i empatii,
  • eliminowania agresji, zachowań destrukcyjnych, szkodliwych czy ryzykownych.

SYLWETKA ABSOLWENTA

Staramy się, aby absolwent Liceum:

  • był wyposażony w rzetelną wiedzę i dążył do jej pogłębiania na kolejnych etapach kształcenia i w procesie samodoskonalenia,
  • posiadał realistyczny obraz siebie,
  • znał swoje możliwości; swoje mocne i słabe strony,
  • potrafił planować i organizować własną naukę,
  • wykazywał się aktywnością, kreatywnością i dużą samodzielnością w podejmowaniu różnorodnych działań, wytrwale dążył do wyznaczonych sobie celów, był odpowiedzialny za podejmowane przez siebie decyzje,
  • posiadał umiejętności cyfrowe ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie w tym wykreowanych przez sztuczną inteligencję,
  • posiadał poczucie własnej wartości i godności oraz szanował innych ludzi,
  • znał i przestrzegał zasady panujące w społeczeństwie i był jego aktywnym członkiem,
  • znał i respektował prawa dziecka i człowieka,
  • cechował się wysoką kulturą osobistą, wrażliwością i tolerancją, potrafił przeciwstawiać się złu i agresji,
  • szanował kulturę i tradycję własnego narodu oraz innych narodów, był dumny z bycia Polakiem i utożsamiał się ze swoją Małą Ojczyzną,
  • potrafił współpracować w zespole, znał zasady zdrowego współzawodnictwa,
  • posługiwał się poprawnie językiem polskim i dwoma obcymi językami,
  • posiadał podstawowe kompetencje matematyczne oraz naukowo – techniczne,
  • korzystał z technik multimedialnych i różnorodnych źródeł informacji, potrafił zdobyte informacje selekcjonować i krytycznie analizować,
  • kierować się logicznym myśleniem,
  • szanował środowisko naturalne,
  • prowadził zdrowy tryb życia, dbał o higienę osobistą, prawidłowo się odżywiał, uprawiał sport, był świadomy zagrożeń wynikających z wszelkich uzależnień,
  • potrafił udzielać pierwszej pomocy przedmedycznej.

STRATEGIA WYCHOWAWCZA LICEUM – CELE OGÓLNE

Strategia wychowawcza Liceum zakłada przede wszystkim działania skupione wokół profilaktyki uniwersalnej, ale także selektywnej i wskazującej. Profilaktykę uniwersalną rozumiemy jako wzmacnianie czynników chroniących dzieci i młodzież przed podejmowaniem zachowań ryzykownych. Czynniki chroniące to silna więź emocjonalna z rodzicami/opiekunami, zainteresowanie nauką szkolną i rozwijanie pasji, poszanowanie prawa, norm, wartości i autorytetów społecznych. Drugim ważnym działaniem jest chronienie uczniów przed czynnikami ryzyka. Zależy nam także na wszechstronnym kształtowaniu ucznia we wszystkich strefach jego osobowości w wymiarze:

  • Intelektualnym
  • Psychicznym
  • Zdrowotnym
  • Estetycznym
  • Moralnym
  • Duchowym

Cele szczegółowe działalności Liceum w tym zakresie określają cztery obszary:

  1. Wspomaganie – wspieranie rozwoju młodego człowieka. Życzliwe towarzyszenie w procesie wychowania oraz stwarzanie odpowiedniego otoczenia społecznego (budowanie dobrych relacji rówieśniczych i relacji z dorosłymi) uważamy za ważny warunek osiągania celów.
  1. Kształtowanie – wychowywanie rozumiane jako kształtowanie postaw i charakteru ucznia w zgodzie z wyznaczonym społecznie wzorcem i w poszanowaniu tradycji.
  1. Profilaktyka – przeciwdziałanie zagrożeniom, jakie mogą napotykać młodzi ludzie na drodze rozwoju.

Na oddziaływania profilaktyczne w Liceum składają się następujące elementy:

  1. Informacja – dostarczenie informacji na temat zagrożeń, zdrowego stylu życia, komunikacji, radzenia sobie ze stresem, agresją. Dostarczenie informacji na temat treści kształcenia oraz efektów pracy, jasne kryteria oceniania, wskazywanie mocnych i słabych stron ucznia.
  2. Komunikowanie się – wyrażanie emocji, inicjowanie dyskusji umożliwiającej wyrażenie własnego zdania, własnych poglądów, szczerość i otwartość w dyskusji, unikanie oceniania negatywnego, ośmieszania, stosowania komunikatów wzmacniających, pobudzających do autorefleksji.
  3. Współdziałanie – podejmowanie współpracy z uczniem i jego rodzicem, inspirowanie współpracy między uczniami, podejmowanie współpracy między wszystkimi podmiotami szkolnymi.
  4. Modelowanie – bycie wzorem, autorytetem dla ucznia, wskazywania reguł i norm postępowania na lekcji, w szkole, w otoczeniu innych ludzi.
  5. Doświadczenie – stwarzanie różnorodnych sytuacji wychowawczych, aktywne i refleksyjne pełnienie ról w klasie, dzielenie się efektami własnej pracy z innymi.
  6. Możliwość wyboru –stwarzanie warunków do wyboru różnej aktywności przez uczniów oraz różnych strategii umożliwiających mu uzyskanie wyników adekwatnych do możliwości rozwojowych.
  7. Korygowanie – dopracowywanie w zachowaniach, przekonaniach i postawach młodych ludzi tego, co jest dezadaptacyjne (sztywne i niedostosowane, nieadekwatne do wymogów sytuacji) albo szkodliwe dla nich lub dla innych ludzi.

ZADANIA WYCHOWACZO – PROFILAKTYCZNE LICEUM

Liceum jest szkołą, która podejmuje wyzwanie przygotowania dzieci i młodzieży do życia w przyszłości, której nie jesteśmy w stanie przewidzieć. Narastające zagrożenia świata zewnętrznego, rozluźnienie więzi rodzinnych i nieustanna pogoń ukierunkowują działalność wychowawczo – profilaktyczną szkoły na próbę przedstawienia młodemu człowiekowi uporządkowanej wizji świata, wprowadzenie ładu i porządku do tego, co nas otacza, poprowadzenie go w dorosłość.

W realizowanym przez nas procesie kierujemy się następującymi założeniami:

  1. Człowiek jest najwyższą wartością.
  2. Szanujemy etap rozwoju młodego człowieka i wynikające z niego potrzeby, odmienność poglądów, opinii i religii.
  3. Wspólnie szukamy rozwiązań pojawiających się problemów.
  4. Uznajemy, że eliminowanie zagrożeń i wzmacnianie właściwych zachowań może odbywać się tylko w atmosferze dialogu uczeń – nauczyciel – rodzic/opiekun.
  5. Dbamy o bezpieczeństwo i zdrowie uczniów oraz pracowników we wszystkich sferach życia.
  6. Sukces można osiągnąć dzięki partnerstwu i współpracy.
  7. Indywidualizujemy pracę z uczniem.
  8. Udzielamy uczniowi pomocy psychologiczno–pedagogicznej.
  9. Czuwamy nad bezpieczeństwem uczniów.
  10. Towarzyszymy uczniowi w drodze ku dorosłości.

WARTOŚCI UZNAWANE PRZEZ SPOŁECZNOŚC SZKOLNĄ

Aby określić, które wartości uznawane są przez społeczność szkolną za najistotniejsze, badaniu online poddano następujące grupy:

  1. nauczycieli uczących w I Liceum Ogólnokształcącym w Kościerzynie,
  2. uczniów klas I - III I Liceum Ogólnokształcącego,
  3. rodziców uczniów klas: I- III I Liceum Ogólnokształcącego,

Zestawienie wyników badania

a) Wartości uznawane przez nauczycieli uczących w I Liceum Ogólnokształcącym im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie.

Opis badania:

Nauczyciele otrzymali drogą elektroniczną listę wartości, spośród których mieli wybrać i zaznaczyć pięć – w ich ocenie – najważniejszych. W zestawieniu wyszczególniono następujące wartości: wiara, zdrowie, lojalność, przyjaźń, powodzenie materialne (pieniądze), szczęście, rodzina, patriotyzm, miłość, wytrwałość, tolerancja, prawda, odwaga, akceptacja.

Nauczyciele wypełniali druki anonimowo.

Wyniki badania:

Badanie pokazało, że wartości uznawane przez nauczycieli za najważniejsze to:

- rodzina,

- zdrowie,

- prawda,

- miłość,

- przyjaźń.

 b) Wartości uznawane przez uczniów klas I - III I Liceum Ogólnokształcącego im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie.

Opis badania:

Uczniowie otrzymali drogą elektroniczną listę wartości. Spośród wymienionych wybierali te, które uznali za najważniejsze. Na liście znalazły się następujące wartości: wiara, zdrowie, lojalność, przyjaźń, powodzenie materialne (pieniądze), szczęście, rodzina, patriotyzm, miłość, wytrwałość, tolerancja, prawda, odwaga, akceptacja.

Uczniowie wypowiadali się anonimowo.

Wyniki badania:

Najczęściej zaznaczane przez uczniów wartości to:

- rodzina,

- zdrowie,

- miłość,

- tolerancja,

- przyjaźń.

c)      Wartości uznawane przez rodziców uczniów I Liceum Ogólnokształcącego im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie.

Opis badania:

 Rodzice otrzymali za pośrednictwem e-dziennika anonimowy kwestionariusz ankiety. Zostali poinformowani, że celem badania jest poznanie opinii na temat wyznawanych przez nich wartości      i umiejętności ważnych w życiu ich dziecka. 

Pierwsze pytanie ankiety dotyczyło wartości uznawanych przez nich za najważniejsze. Należało wybrać nie więcej niż pięć haseł spośród wymienionych: wiara, zdrowie, lojalność, przyjaźń, powodzenie materialne (pieniądze), szczęście, rodzina, patriotyzm, miłość, wytrwałość, tolerancja, prawda, odwaga, akceptacja.

Wyniki badania:

Wartości, które najczęściej wybierali ankietowani rodzice uczniów I Liceum Ogólnokształcącego, to:

- rodzina,

- zdrowie,

- prawda,

- miłość,

- przyjażń.

Wyniki badania:

Badanie pokazało, że wartości uznawane przez niepedagogicznych pracowników za najważniejsze to:

- rodzina,

- zdrowie,

- bezpieczeństwo,

- odpowiedzialność,

- uczciwość.

DZIAŁALNOŚĆ WYCHOWAWCZO–PROFILAKTYCZNA SZKOŁY

Działalność wychowawczo – profilaktyczna szkoły to działania skierowane do uczniów, rodziców i pracowników szkoły w oparciu założone cele: wspomaganie, kształtowanie, zapobieganie i korygowanie.

Działania skierowane do wszystkich uczniów

 

Zadania

Sposób realizacji

Odpowiedzialni / Terminy

Uwagi

Zapoznanie uczniów z obowiązującymi regulaminami, w tym prawami i obowiązkami ucznia.

·     Omówienie na lekcjach wychowawczych organizacji roku szkolnego, podstawowych zapisów Statutu, PZO i Szkolnego Programu Wychowawczo - Profilaktycznego, kalendarza roku szkolnego.

·     Zapoznanie uczniów z działalnością Samorządu Szkolnego.

Wychowawcy klas / Wrzesień 2024.

 

Tworzenie bezpiecznego, wolnego od przemocy, agresji i uzależnień środowiska

wychowawczego.

·     Zapoznanie uczniów z punktami Statutu dotyczącymi zakazu używania środków uzależniających, opuszczania szkoły podczas zajęć lekcyjnych oraz procedurami postępowania wobec niepełnoletnich uczniów w szkole w sytuacjach ryzykownych zachowań.

·     Pełnienie dyżurów przez nauczycieli w trakcie przerw.

·     Stosowanie przez uczniów i nauczycieli kart elektromagnetycznych umożliwiających otwarcie drzwi wejściowych.

·     Przestrzeganie zakazu stosowania zachowań niepożądanych oraz palenia papierosów, e-papierosów, używania środków odurzających, alkoholu na terenie szkoły i w jej obrębie.

·     Objęcie pomocą psychologiczno-pedagogiczną uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, z rodzin zagrożonych przemocą domową, doświadczeniem migracji. Współpraca z ośrodkami pomocy społecznej.

·     Reagowanie na zachowania ryzykowne młodzieży. Współpraca z rodzicami.

·     Organizowanie zajęć na temat szkodliwości stosowania używek przeprowadzone na lekcjach oraz spotkaniach z młodzieżą.

·     Tworzenie na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych klimatu współpracy i dialogu (omówienie zasad uczestnictwa uczniów na lekcji z uwzględnieniem kultury osobistej, życzliwości, tolerancji do cudzych opinii i poglądów, pozytywnego wzmacniania pracy uczniów, unikania krytyki itp.).

·     Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie  uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej  i  umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.

Wychowawcy klas, nauczyciele przedmiotów, pedagog szkolny, pedagog specjalny, psycholog / Rok szkolny 2024/2025.

 

Rozwój umiejętności cyfrowych uczniów.

·     Nauka bezpiecznego poruszania się w siei.

·     Krytyczna analiza informacji dostępnych w Internecie.

·     Nauka bezpiecznego wykorzystania narzędzi i materiałów dostępnych w sieci (w szczególności o partych na sztucznej inteligencji)

Wychowawcy, nauczyciele przedmiotów / Rok szklony 2024/2025.

 

Propagowanie szacunku dla

kultury i tradycji oraz kształcenie w uczniach postaw

patriotycznych.

·     Kultywowanie tradycji i obrzędowości narodowej.

·     Zachowywanie pamięci o patronie Liceum Józefie Wybickim – pomnik pamięci:

- Wrześniówka z Wybickim – tydzień chrztów klas pierwszych

- uroczyste ślubowanie klas pierwszych w Będominie

-  dzień patrona szkoły 29 września

- omawianie informacji o patronie szkoły na lekcjach i kołach zainteresowań.

·     Organizowanie imprez szkolnych kultywujących tradycję, uczących szacunku do tradycji, narodu, kultury.

·     Organizowanie szkolnych kampanii, debat i konkursów:

- dni kultury, profilaktyki i sportu

·     Opracowywanie gazetek tematycznych, plakatów, ulotek itp.

·     Włączanie się w organizowane przez społeczeństwo lokalne obchody świąt narodowych, lokalnych itp.

·     Organizowanie przestrzeni rozwoju społecznego uczniów (wycieczki tematyczne itp.).

Wychowawcy, nauczyciele przedmiotów / Rok szklony 2024/2025.

 

Wspieranie uczniów, rodziców, nauczycieli             w realizowaniu wymagań szkolnych.

·     Indywidualizacja pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych – pomoc psychologiczno pedagogiczna.

·     Wspieranie wychowawczej roli rodziny poprzez kształtowanie u uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra.

·     Bieżące diagnozowanie potrzeb uczniów.

·     Inicjowanie współpracy między nauczycielami, rodzicami i uczniami.

·     Stwarzanie możliwości do konsultacji indywidualnych i porad.

·     Wspieranie uczniów i rodziców z doświadczeniem migracyjnym.

·     Organizowanie dodatkowych zajęć dla uczniów zdolnych, realizowanie innowacyjnych projektów.

·     Konsekwencja w działaniu wszystkich podmiotów szkolnych, przestrzeganie przyjętych zasad.

Wychowawcy klas, nauczyciele przedmiotów, pedagog szkolny, pedagog specjalny, psycholog / Rok szkolny 2024/2025.

 

Wsparcie uczniów i rodziców

w krystalizacji zainteresowań

edukacyjno-zawodowych.

·     Doradztwo pedagogiczno-psychologiczne realizowane w poprzez spotkania ze specjalistami.

·     Porady i konsultacje indywidualne dla uczniów i rodziców.

·     Organizowanie „Dni Otwartych” Liceum oraz umożliwienie udziału w tego typu wydarzeniach.

·     Udział młodzieży w „Dniach Otwartych” uczelni wyższych.

Doradca zawodowy, specjaliści szkolni / Rok szkolny 2024/2025.

 

Pomoc socjalna, stypendia.

·     Monitorowanie sytuacji uczniów.

·     Współpraca w udzielaniu pomocy socjalnej (ośrodki pomocy społecznej).

·     Informowanie uczniów nt. możliwości skorzystania ze stypendiów oraz dofinansowania z Rządowego Programu dla Uczniów Niepełnosprawnych na rok szkolny 2024/2025.

·     Motywowanie uczniów do osiągania jak najwyższych wyników w nauce w celu uzyskania stypendiów.

Wychowawcy klas, specjaliści szkolni / Rok szkolny 2024/2025.

 

Edukacja młodzieży nt. zagrożeń związanych

z podejmowaniem zachowań

ryzykownych, promocja zdrowia.

·     Zachęcanie młodzieży do udziału w szkolnych projektach profilaktycznych.

·     Organizowanie spotkań ze specjalistami z zakresu profilaktyki uzależnień.

·     Przedstawianie treści promujących zdrowe odżywianie na zajęciach.

·     Wspieranie uczniów w działaniach rozwijających ich aktywność fizyczną.

·     Zajęcia praktyczne dotyczące udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.

·     Udział w kampanii dotyczącej przeciwdziałania zakażeniom HIV/AIDS

·     Organizowanie szkolnych kampanii, zawodów sportowych, debat i konkursów.

·     Opracowanie gazetek tematycznych, plakatów, ulotek itp.

Wychowawcy klas, nauczyciele przedmiotów, specjaliści szkolni / Rok szkolny 2024/2025.

 

Oferta pozalekcyjnych – kółka zainteresowań itp.

·     Zajęcia dodatkowe wspierające rozwój ucznia są elementem działalności szkoły wspomagającym właściwe kształtowanie zachowania młodzieży. Celem zajęć jest rozbudzanie, kształtowanie zainteresowań uczniów i rozwijanie uzdolnień. Dodatkowym wymiarem zajęć jest możliwość samorozwoju uczniów oraz zagospodarowanie czasu wolnego.

Wychowawcy klas, nauczyciele przedmiotów, specjaliści szkolni / Rok szkolny 2024/2025.

 

DZIAŁANIA WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNE

KLASA I

Główne zadania do realizacji w klasach pierwszych:

  1. Poznanie uczniów, ich potrzeb i możliwości rozwojowych.
  2. Udzielanie wsparcia i pomocy w rozwiązywaniu pojawiających się trudności w nauce, komunikacji interpersonalnej.
  3. Integracja zespołu klasowego i zespołu rodziców.
  4. Pozytywne nastawienie, jak czerpać radość z małych rzeczy?
  5. Tolerancja, równość. Szanujmy prawa innych, także uczniów z niepełnosprawnościami oraz doświadczeniem migracyjnym.
  6. Wypracowanie form współpracy z rodzicami i uczniami, wspomaganie wychowawczej roli rodziny.
  7. Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego uczniów.
  8. Doradztwo edukacyjno–zawodowe.
  9. Rozbudzenie szacunku do wartości narodowych, poczucia patriotyzmu.

Zadanie

Realizacja

Przeciwdziałanie sytuacjom stresowym.

·     Zapoznanie się ze szkołą, jej najbliższym otoczeniem.

·     Klasowe zajęcia integracyjne.

·     Chrzest klas pierwszych organizowany przez Samorząd Uczniowski.

·     Uroczyste ślubowanie klas pierwszych.

Kształtowanie oraz

wzmacnianie poczucia własnej wartości, budowanie postaw empatii i zaufania.

·     Organizowanie imprez klasowych.

·     Monitorowanie bieżącej sytuacji uczniów.

·     Zapewnienie wsparcia psychologiczno–pedagogicznego szczególnie w sytuacjach kryzysowych.

Zintegrowanie zespołu klasowego oraz środowiska szkolnego.

·     Zajęcia z wychowawcą poświęcone tematom związanym                z zainteresowaniami uczniów danego oddziału oraz zagadnieniami dotyczącymi działań wychowawczo – profilaktycznych realizowanymi w danym roku szkolnym w klasie.

·     Zaangażowanie w organizację imprez, kampanii organizowanych w Liceum.

Rozwijanie u uczniów

umiejętności radzenia sobie z sytuacjami trudnymi.

·     Zajęcia z wychowawcą dotyczące asertywności, radzenia sobie w sytuacjach trudnych.

·     Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych.

·     Dostarczenie uczniom wzorów osobowych.

·     Zachęcanie rodziców do współpracy w rozwiązywaniu pojawiających się problemów.

·     Podejmowanie działań zmierzających do eliminacji zagrożeń.

·     Monitorowanie środowiska klasowego i reagowanie na sytuacje kryzysowe.

Kształtowanie umiejętności

pracy w grupie.

·     Zajęcia z zakresu: komunikacji, budowania zaufania do innych, poszanowania odmienności.

·     Praca metodą projektów.

Rozbudzenie szacunku do wartości narodowych, poczucia

patriotyzmu.

·     Kultywowanie tradycji i obrzędowości narodowej.

·     Zachowywanie pamięci o patronie Liceum Józefie Wybickim – Pomnik pamięci:

- Wrześniówka z Wybickim – tydzień chrztów klas     pierwszych

- uroczyste ślubowanie klas pierwszych w Będominie

- dzień patrona szkoły 29 września

- omawianie informacji o patronie szkoły na lekcjach i kołach zainteresowań.

·     Organizowanie imprez szkolnych kultywujących tradycję, uczących szacunku do tradycji, narodu, kultury.

·     Organizowanie szkolnych kampanii, debat i konkursów:

- dni kultury, profilaktyki i sportu

·     Opracowywanie gazetek tematycznych, ulotek itp.

·     Włączanie się w organizowane przez społeczeństwo lokalne obchody świąt narodowych, lokalnych itp.

·     Organizowanie przestrzeni rozwoju społecznego uczniów (wycieczki tematyczne itp.).

KLASA II

Działania skierowane dla uczniów klasy drugiej rozszerzają działania podejmowane w klasie pierwszej o działania kierunkujące ucznia w obszary doradztwa edukacyjno–zawodowego. W klasie drugiej wzmacniamy także działania profilaktyczne, w obszarze profilaktyki uzależnień i profilaktyki zachowań niestosownych. Kontynuujemy budowanie postaw prospołecznych, obywatelskich, patriotycznych.

Istotnymi tematami w klasie drugiej są:

  1. Przygotowanie uczniów do wyboru przedmiotów maturalnych w kontekście dalszej kariery zawodowej/edukacyjnej.
  2. Tolerancja, równość – szanujmy prawa innych.
  3. Profilaktyka uzależnień.
  4. Profilaktyka zachowań niestosownych.
  5. Poszerzanie zadań z klasy pierwszej- postawa społeczna (dojrzała, odpowiedzialna, obywatelska, patriotyczna).
  6. Praca nad minimalizacją stresu.
  7. Wypracowanie form współpracy z rodzicami i uczniami, wspomaganie wychowawczej roli rodziny.
  8. Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego uczniów.

Zadanie

Realizacja

Informacja, edukacja zawodowa

w kontekście wyboru

przedmiotów maturalnych.

·     Stwarzanie warunków do realizacji warsztatów aktywizacji zawodowej (doradca zawodowy).

·     Rozmowy indywidualne wspomagające i ukierunkowujące, wskazujące słabe i mocne strony ucznia.

·     Rozwijanie zainteresowań uczniów, zachęcanie do udziału   w zajęciach pozalekcyjnych, konkursach, olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych.

Kształtowanie postaw asertywnych.

·     Realizacja na zajęciach z wychowawcą tematów o systemie wartości, kształtowaniu charakteru, złości.

·     Spotkania z pedagogiem.

·     Spotkania z doradcą zawodowym.

·     Stwarzanie sytuacji wychowawczych umożliwiających uczniom udział w dyskusji.

Kształtowanie pozytywnego

obrazu siebie.

·     Organizowanie kół zainteresowań umożliwiających uczniom rozwijanie talentów, umiejętności, uzdolnień.

·     Promowanie sukcesu młodzieży poprzez nagrody, dyplomy, pochwały.

·     Działalność w kołach zainteresowań i organizacjach szkolnych.

·     Realizacja pomocy psychologiczno–pedagogicznej.

Uświadomienie młodzieży zagrożeń związanych z podejmowaniem zachowań ryzykownych, promocja

zdrowia, konsekwencja

w działaniu.

·        Omawianie tematyki dbałości o zdrowie na wszystkich zajęciach i przedmiotach.

·     Jak radzić sobie ze stresem? Zajęcia na temat stresu, strachu, radzeniu sobie z negatywnymi emocjami, szczególnie w sytuacji kryzysowej.

·     Współpraca z instytucjami pomocowymi (Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna, Powiatowa Stacja sanitarno–epidemiologiczna, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, Gminne Ośrodki Pomocy Społecznej, Komenda Powiatowa Policji w Kościerzynie).

Kształtowanie właściwych

postaw wobec uzależnień.

·     Informowanie o społecznych i zdrowotnych skutkach uzależnień, zwalczanie mitów na temat zachowań ryzykownych, w tym uzależnień.

·     Zorganizowanie spotkania ze specjalistami z zakresu przeciwdziałania uzależnieniom.

·     Przestrzeganie procedur postępowania w sytuacjach trudnych.

Szerzenie wśród młodzieży znajomości prawa i jego poszanowania.

·     Kontynuowanie współpracy z Policją oraz wykorzystywanie własnych zasobów.

·     Godziny wychowawcze dotyczące obowiązków ucznia, człowieka oraz odpowiedzialności za ich lekceważenie.

·     Konsekwentne działania wychowawcze.

Rozbudzenie szacunku do wartości narodowych, poczucia

patriotyzmu.

·     Kultywowanie tradycji i obrzędowości narodowej.

·     Zachowywanie pamięci o patronie Liceum Józefie Wybickim – pomnik pamięci:

- Wrześniówka z Wybickim – tydzień chrztów klas pierwszych

- uroczyste ślubowanie klas pierwszych w Będominie

- dzień patrona szkoły 29 września.

- omawianie informacji o patronie szkoły na lekcjach i kołach zainteresowań.

·     Organizowanie imprez szkolnych kultywujących tradycję, uczących szacunku do tradycji, narodu, kultury.

·     Organizowanie szkolnych kampanii, debat i konkursów:

- dni kultury, profilaktyki i sportu

·     Opracowywanie gazetek tematycznych, plakatów, ulotek itp.

·     Włączanie się w organizowane przez społeczeństwo lokalne obchody świąt narodowych, lokalnych itp.

·     Organizowanie przestrzeni rozwoju społecznego uczniów (wycieczki tematyczne itp.).

KLASA III

Działania w trzeciej klasie koncentrują się głównie na:

  1. Przyszłorocznym egzaminie maturalnym, wspomaganie kształcenia zgodnie z obowiązującą formułą egzaminu maturalnego.
  2. Wyborze dalszej kariery zawodowej i edukacyjnej.
  3. Pracą nad minimalizacją stresu.
  4. Pracą nad postawą odpowiedzialną, obywatelską.
  5. Wypracowaniu form współpracy z rodzicami i uczniami, wspomaganiu wychowawczej roli rodziny.
  6. Ochronie i wzmacnianiu zdrowia psychicznego uczniów.

Zadanie

Realizacja

Kształtowanie

odpowiedzialności za siebie i innych,

za podejmowane

decyzje i zachowania w oparciu o właściwe wartości.

·     Zajęcia z wychowawcą dotyczące właściwych wyborów, mogących pomóc w wejście w dorosłe życie.

·     Działalność w organizacjach szkolnych i kołach zainteresowań.

·     Spotkania z doradcą zawodowym.

·     Zajęcia ukierunkowane na kształtowanie właściwych wartości.

Przygotowanie uczniów do wyboru dalszej kariery

zawodowej / edukacyjnej.

·     Doradztwo edukacyjno-zawodowe.

·     Godziny dostępności: porady i konsultacje indywidualne dla uczniów i rodziców.

·     Udział w „dniach otwartych” uczelni wyższych.

·     Korzystanie z ofert informacyjnych przygotowanych przez szkoły wyższe w regionie.

·     Udostępnianie informacji o szkolnictwie dostępnym po skończeniu liceum.

·     Rozmowy indywidualne z uczniami w kontekście przyszłej kariery zawodowej.

·     Organizowanie próbnych egzaminów maturalnych.

Zminimalizowanie stresu związanego z przyszłorocznym

egzaminem maturalnym.

·     Zajęcia na temat stresu, strachu, radzeniu sobie                             z negatywnymi emocjami.

·     Zapewnienie wsparcia psychologiczno – pedagogicznego szczególnie w sytuacji kryzysowej.

·     Motywacja pozytywna, skupianie się na mocnych stronach ucznia i budowanie poczucia własnego sprawstwa.

·     Rozmowy motywacyjne – pedagog, psycholog, wychowawca, nauczyciel.

Praca nad postawą

odpowiedzialną i obywatelską.

·     Kultywowanie tradycji i obrzędowości narodowej.

·     Zachowywanie pamięci o patronie Liceum Józefie Wybickim – Pomnik pamięci:

- Wrześniówka z Wybickim – tydzień chrztów klas pierwszych

- uroczyste ślubowanie klas pierwszych w Będominie

- dzień patrona szkoły 29 września

- omawianie informacji o patronie szkoły na lekcjach i kołach zainteresowań.

·     Organizowanie imprez szkolnych kultywujących tradycję, uczących szacunku do tradycji, narodu, kultury.

·     Organizowanie szkolnych kampanii, debat i konkursów.

·     Opracowywanie gazetek tematycznych, plakatów, ulotek itp.

·     Włączanie się w organizowane przez społeczeństwo lokalne obchody świąt narodowych, lokalnych itp.

·     Organizowanie przestrzeni rozwoju społecznego uczniów (wycieczki tematyczne itp.).

KLASA IV

Działania w czwartej klasie koncentrują się głównie na:

  1. Egzaminach maturalnych poprzez wspomaganie kształcenia w związku z obowiązującą formułą egzaminu maturalnego.
  2. Wyborze dalszej kariery zawodowej i edukacyjnej.
  3. Pracą nad postawą odpowiedzialną, obywatelską.
  4. Wypracowaniem form współpracy z rodzicami i uczniami, wspomaganiem wychowawczej roli rodziny.
  5. Ochroną i wzmacnianiem zdrowia psychicznego uczniów.

Zadanie

Realizacja

Kształtowanie

odpowiedzialności za siebie i innych,

za podejmowane

decyzje i zachowania.

·     Zajęcia kształtujące postawy ukierunkowane na prawdę dobro i piękno.

·     Zajęcia z wychowawcą dotyczące właściwych wyborów, mogących pomóc w wejście w dorosłe życie.

·     Działalność w organizacjach szkolnych i kołach zainteresowań.

Przygotowanie uczniów do wyboru dalszej kariery

zawodowej / edukacyjnej.

·     Doradztwo edukacyjno-zawodowe.

·     Porady i konsultacje indywidualne dla uczniów i rodziców.

·     Orientacja zawodowa dla uczniów i rodziców.

·     Korzystanie z ofert informacyjnych przygotowanych przez szkoły wyższe w regionie.

·     Udostępnianie informacji o możliwościach dalszej drogi kształcenia.

·     Rozmowy indywidualne z uczniami w kontekście kariery zawodowej.

·     Organizowanie próbnych egzaminów maturalnych.

Zminimalizowanie stresu

egzaminacyjnego.

·     Zajęcia na temat stresu, radzeniu sobie z negatywnymi emocjami.

·     Zaplanowanie dodatkowych zajęć z przedmiotów maturalnych.

·     Zapewnienie wsparcia psychologiczno – pedagogicznego szczególnie w sytuacjach kryzysowych.

·     Motywacja pozytywna, skupianie się na mocnych stronach ucznia i budowanie poczucia własnego sprawstwa.

·     Rozmowy motywacyjne – pedagog, psycholog, wychowawca, nauczyciel.

Praca nad postawą

odpowiedzialną i obywatelską.

·     Kultywowanie tradycji i obrzędowości narodowej.

·     Zachowywanie pamięci o patronie Liceum Józefie Wybickim – Pomnik pamięci:

- Wrześniówka z Wybickim – tydzień chrztów klas pierwszych

- uroczyste ślubowanie klas pierwszych w Będominie

- dzień patrona szkoły 29 września

- omawianie informacji o patronie szkoły na lekcjach i kołach zainteresowań.

·     Organizowanie imprez szkolnych kultywujących tradycję, uczących szacunku do tradycji, narodu, kultury.

·     Organizowanie szkolnych kampanii, debat i konkursów.

·     Opracowywanie gazetek tematycznych, plakatów, ulotek itp.

·     Włączanie się w organizowane przez społeczeństwo lokalne obchody świąt narodowych, lokalnych itp.

·     Organizowanie przestrzeni rozwoju społecznego uczniów (wycieczki tematyczne itp.).

DZIAŁANIA SKIEROWANE DO RODZICÓW

Zadanie

Realizacja

Monitorowanie potrzeb

i oczekiwań rodziców wobec systemu wychowawczo -

profilaktycznego.

·     Rozmowy i konsultacje indywidualne.

·     Anonimowe sondaże ankietowe.

·     Bieżąca współpraca z Radą Rodziców.

Zapoznanie rodziców ze statutem szkoły, podstawowymi

regulaminami oraz szkolnym programem wychowawczo – profilaktycznym.

·     Udostępnienie tekstów statutu, regulaminów, programów oraz omówienie najważniejszych ich zapisów podczas wywiadówek klasowych.

·     Stworzenie możliwości do dyskusji.

·     Zapoznanie z Standardami Ochrony Małoletnich

Psychoedukacja.

·     Prelekcje o tematyce wychowawczo – profilaktycznej                   z udziałem pedagogów i innych specjalistów.

·     Zaproszenie do współpracy specjalistów z PPP.

Pomoc socjalna.

·     Monitorowanie pomocy socjalnej dla uczniów.

·     Pomoc w pozyskaniu wsparcia socjalnego z instytucji pomocowych.

Współpraca z rodzicami

w rozwiązaniu pojawiających się

trudności szkolnych.

·     Kontynuacja komunikacji między rodzicami a szkołą na e-dzienniku.

·     Współpraca z rodzicami w momencie objęcia ucznia pomocą psychologiczno – pedagogiczną oraz postępowaniem interwencyjno-wychowawczym. (karta indywidualnych potrzeb edukacyjnych, kontrakt, postępowanie interwencyjne).

·     Indywidualne spotkania z wychowawcą, pedagogiem, pedagogiem specjalnym, psychologiem oraz nauczycielem.

DZIAŁANIA SKIEROWANE DO GRONA PEDAGOGICZNEGO

Zadanie

Realizacja

Zapewnienie bezpieczeństwa

młodzieży na lekcji, przerwie

i zajęciach pozalekcyjnych

·     Dyżury nauczycielskie na korytarzach szkolnych.

·     Diagnoza bezpieczeństwa (ankiety dla uczniów, rodziców – wychowawcy klas przy współpracy ze specjalistami szkolnymi).

·     Wdrażanie i przestrzeganie procedur postępowania wobec niepełnoletnich uczniów w szkole.

·     Współpraca ze służbami prewencyjno-interwencyjnymi.

Usprawnienie systemu obiegu

informacji w szkole.

·     Przygotowanie kalendarza spotkań z rodzicami na cały rok    i podanie go rodzicom na pierwszym zebraniu klasowym, zamieszczenie informacji na stronie internetowej szkoły.

·     Organizowanie spotkań wychowawców klas i specjalistów szkolnych w ramach prac Zespołu Wychowawczego.

·     Organizowanie spotkań z rodzicami, na bieżąco                          w momencie pojawienia się trudności, problemów wychowawczych.

Realizacja indywidualnych

programów wsparcia dla uczniów.

·     Indywidualizacja pracy z uczniem.

·     Prowadzenie obserwacji pedagogicznej ucznia w celu rozpoznania trudności.

·     Objęcie ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną.

Nauczyciel profesjonalistą

·     Motywowanie uczniów własną postawą.

·     Wzbogacanie wiedzy i umiejętności poprzez dokształcanie się.

·     Wzbogacenie biblioteki szkolnej o nowości dotyczące wychowania i profilaktyki.

·     Nauczyciel przestrzega PZO.

·     Propozycje pracy grupowej, zespołowej, warsztatowej.

·     Nauczyciel dostosowuje warsztat pracy do indywidualnych potrzeb ucznia (określa w przedmiotowym systemie oceniania warunki dla każdego ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – wskazówki do pracy z uczniem zawarte w orzeczeniu lub opinii PPP).

·     Realizacja treści programowych w sposób ciekawy                     i aktywizujący ucznia do pracy.

·     Pedagodzy i psycholog wspomagają warsztat pracy nauczyciela (analizuje problemy wychowawczo – opiekuńcze, przygotowuje materiały mogące wspomóc nauczyciela w działaniach edukacyjnych, jest mediatorem między podmiotami dialogu szkolnego, wspiera nauczyciela w indywidualizacji pracy itp.).

·     Nauczyciel motywuje pozytywnie, unika obrażania, krytykowania i ośmieszania ucznia na lekcji.

·     Nauczyciel stara się być konsekwentny wychowawczo.

·     Doradca zawodowy wspomaga ucznia, rodzica, nauczyciela.

Wszyscy pracownicy szkoły

pracują zgodnie

z obowiązującymi zasadami

·     Realizowanie planu pracy szkoły, planu nadzoru pedagogicznego, kalendarz imprez szkolnych.

·     Realizowanie zadań zawartych w programie wychowawczo – profilaktycznym.

·     Przygotowanie planów pracy wychowawczo – profilaktycznej dla poszczególnych klas.

·     Planowanie i realizowanie działań edukacyjnych w oparciu o ustawy, rozporządzenia, Statut Szkoły,

·     Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

OCZEKIWANE EFEKTY

Uczeń:

  • ma poczucie własne wartości,
  • zna swoje potrzeby, aspiracje i możliwości,
  • zdaje sobie sprawę z wpływu rozwoju fizycznego na własny dobrostan,
  • ceni innych, liczy się z uch zdaniem,
  • szanuje rodziców, rówieśników, nauczycieli – ma szacunek dla wszystkich,
  • zna symbole narodowe i regionalne, rozumie ich znacznie, wie jak się wobec nich zachowa,
  • potrafi korygować własne postępowanie i postawy zgodnie z normą moralną i społeczną,
  • radzi sobie ze stresem, rozpoznaje i wyraża swoje emocje,
  • wie, gdzie w razie potrzeby szukać pomocy dla siebie i innych
  • dba o własne bezpieczeństwo i zdrowie,
  • planuje swoje doskonalenie oraz bierze odpowiedzialność za własny rozwój.

EWALUACJA

1. W procesie ewaluacji Szkolnego Programu Wychowawczo – Profilaktycznego udział biorą uczniowie, rodzice/opiekunowie, nauczyciele.

 2. Monitoring i ewaluację Szkolnego Programu Wychowawczo – Profilaktycznego przeprowadzi zespół ewaluacyjny.

3. Po każdym zakończeniu roku szkolnego Program Wychowawczo - Profilaktyczny może być modyfikowany w zależności od wniosków wynikających z ankiet ewaluacyjnych.

 4. Szkolny Program Wychowawczo – Profilaktyczny na bieżący rok szkolny zatwierdzany jest na posiedzeniach Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców i Samorządu Szkolnego.

 

Sposoby ewaluacji:

  • Ankiety przeprowadzane wśród uczniów, nauczycieli i rodziców;
  • Badanie opinii na spotkaniach z rodzicami;
  • Wypowiedzi nauczycieli na posiedzeniach Rady Pedagogicznej;
  • Obserwacja zachowania uczniów;
  • Obserwacja postępów w zachowaniu i nauce (okresowa ocena postępu);
  • Zaangażowanie ucznia w pracę na rzecz szkoły (zawody, konkursy, prace społeczne);
  • Ocena stopnia zintegrowania klas.

Rada Rodziców

Samorząd Szkolny

Dyrektor Szkoły

 

 

 


 

 Oferta pomocy specjalistycznej dla uczniów i rodziców I Liceum Ogólnokształcącego im. J. Wybickiego w Kościerzynie

Problem

Gdzie szukać pomocy?

Adresy, telefony do miejsc, gdzie uzyskać pomoc na terenie Kościerzyny

Przemoc w rodzinie (fizyczna i psychiczna)

Dyrekcja Szkoły, wychowawcy, pedagog, pedagog specjalny, psycholog.

I Liceum Ogólnokształcące im. J. Wybickiego w Kościerzynie,

ul. Krasickiego 2, tel. 58-686-35-09

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Kościerzynie, telefon zaufania

ul. Słoneczna 1, tel. 58 686-48-61

Niebieska linia – Komenda Powiatowa Policji

ul. Zmartwychwstańców 1,

tel. 58 686-49-27

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej

ul. Brzechwy 5, tel. 58 686-60-66

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej

ul. Strzelecka 9, tel. 58 686-65-57

Punkt Interwencji Kryzysowej

ul. Krasickiego 4, tel. 58 686-50-05

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie

ul. Krasickiego 4, tel. 58 686-50-05

Sąd Rodzinny

ul. Dworcowa 2, tel. 58 686-32-22

Zespół Kuratorów Zawodowych przy Sądzie Rejonowym w Kościerzynie

ul. Zmartwychwstańców 1,

tel. 58 686-65-71

Trudna sytuacja materialna

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej

ul. Brzechwy 5, tel. 58 686-60-66

Uzależnienia

Punkt Interwencji Kryzysowej

ul. Krasickiego 4, tel. 58 686-50-05

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej

ul. Brzechwy 5, tel. 58 686-60-66

Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej „Przychodnia “

ul. Skłodowskiej 7, tel. 58 680-24-84

 

Ośrodek Środowiskowej Opieki Psychologicznej i Psychoterapeutycznej dla Dzieci i Młodzieży przy Szpitalu Specjalistycznym w Kościerzynie

ul. A. Piechowskiego 36,

tel. 58 686-07-80


Patronat

Partnerzy lokalni

Wojewódzkie konkursy dla uczniów szkół podstawowych