PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z PRZEDMIOTU BIOLOGIA
I
1. Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów odbywa się zgodnie z ustawą o systemie oświaty oraz rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych.
2. Szczegółowe kryteria oceny zachowania ucznia, tryb i zasady jej ustalania oraz tryb odwoławczy ustala Rada Pedagogiczna po uzyskaniu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego.
Zasady oceniania opracowano na podstawie:
- Realizowanego w szkole programu nauczania:Program nauczania biologii dla liceum ogólnokształcącego i technikum. Zakres podstawowy. Zakres rozszerzony. Biologia na czasie. Katarzyna Kłosowska.
- Wewnątrzszkolnych Zasad Oceniania obowiązujących w I Liceum Ogólnokształcące im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie zawartych w Statucie Szkoły
II
- Ocenianiu podlegają osiągnięcia edukacyjne ucznia i jego zachowanie.
2. Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania.
3. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.
III
1. Śródroczne i roczne (końcowe) oceny klasyfikacyjne z przedmiotów nauczania ustala się w stopniach według następującej skali: celujący – bardzo dobry – dobry – dostateczny – dopuszczający – niedostateczny.
2. W skali ocen z przedmiotów nauczania każdemu stopniowi odpowiada następujący skrót i oznaczenie cyfrowe:
Stopień |
Skrót |
Oznaczenie cyfrowe |
celujący |
cel |
6 |
bardzo dobry |
bdb |
5 |
dobry |
db |
4 |
dostateczny |
dst |
3 |
dopuszczający |
dop |
2 |
niedostateczny |
ndst |
1 |
IV
- W ramach oceniania bieżącego uczeń otrzymuje odpowiednie pozytywne oceny bieżące z przedmiotów nauczania po spełnieniu następujących wymagań:
1) wyróżniających – ocenę celującą oznaczoną cyfrą 6;
2) dopełniających – ocenę bardzo dobrą oznaczoną cyfrą 5;
3) rozszerzających – ocenę dobrą oznaczoną cyfrą 4;
4) podstawowych – ocenę dostateczną oznaczoną cyfrą 3;
5) koniecznych – ocenę dopuszczającą oznaczoną cyfrą 2.
2. W ramach oceniania bieżącego uczeń może otrzymać negatywną ocenę bieżącą z przedmiotów nauczania, wyrażoną oceną niedostateczną i oznaczoną cyfrą 1.
3. Poziom wymagań wyróżniających obejmuje wiadomości i umiejętności, które są twórcze naukowo, szczególnie złożone i oryginalne oraz dalekie od bezpośredniej użyteczności w życiu pozaszkolnym i ewentualnej pracy zawodowej.
4. Poziom wymagań dopełniających obejmuje wiadomości i umiejętności, które są trudne do opanowania, złożone i nietypowe, wyspecjalizowane ponad potrzeby głównego kierunku dalszej nauki szkolnej oraz dalekie od bezpośredniej użyteczności w życiu pozaszkolnym i ewentualnej pracy zawodowej.
5. Poziom wymagań rozszerzających obejmuje wiadomości i umiejętności, które są umiarkowanie trudne do opanowania, w pewnym stopniu hipotetyczne, przydatne, ale nie niezbędne w dalszej nauce oraz bezpośrednio użyteczne w życiu pozaszkolnym i ewentualnej pracy zawodowej. Ich opanowanie uzależnione jest od osiągnięcia przez ucznia wymagań podstawowych.
6. Poziom wymagań podstawowych obejmuje wiadomości i umiejętności, które są stosunkowo łatwe do opanowania, najpewniejsze i najdonioślejsze naukowo, niezbędne w dalszej nauce oraz bezpośrednio użyteczne w życiu pozaszkolnym i ewentualnej pracy zawodowej. Poziom ten nie wyczerpuje osiągnięć związanych z celami i podstawowymi elementami materiału w programie nauczania.
7. Poziom wymagań koniecznych obejmuje wiadomości i umiejętności elementarne, których brak uniemożliwia dalszą naukę. Przyswojenie tych wiadomości i wykształcenie niezbędnych umiejętności niekoniecznie gwarantuje postępy w dalszej nauce.
8. Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który wykazał brak wiedzy i umiejętności elementarnych, pozwalających na kontynuację toku nauki.
Stopień opanowania wiedzy i umiejętności w % |
Ocena w stopniach |
Oznaczenie cyfrowe |
0–39 |
niedostateczny |
1 |
40–44 |
dopuszczający |
2 |
45–49 |
dopuszczający + |
2+ |
50–54 |
dostateczny - |
3- |
55–64 |
dostateczny |
3 |
65–69 |
dostateczny + |
3+ |
70–74 |
dobry - |
4- |
75–84 |
dobry |
4 |
85–89 |
dobry + |
4+ |
90–92 |
bardzo dobry - |
5- |
93–95 |
bardzo dobry |
5 |
96–98 |
bardzo dobry + |
5+ |
99–100 |
celujący |
6 |
Wagi ocen z poszczególnych form sprawdzania wiedzy
1. ze sprawdzianu – wagę 3;
O sprawdzianie działowym uczeń zostaje poinformowany z minimum 7 dniowym wyprzedzeniem. Wszystkie prace pisemne oddawane są uczniom w przeciągu 14 dni od daty ich napisania.
2. ze sprawdzianu poprawkowego – wagę taką samą jak sprawdzian; zapisane ocena poprawkowa obok oceny pierwszej ze sprawdzianu która zostaje ujęta w nawias [ ]
Poprawie podlegają oceny wyłącznie niedostateczne. W przeciągu 14 dni od poinformowania o ocenie ucznia jest on zobowiązany do indywidualnego umówienia się na poprawę. Jeśli uczeń poprawi ocenę niedostateczną, jest ona wpisywana do dziennika jako ocena za sprawdzian poprawkowy.
3. z kartkówki – wagę 2;
Krótkie kartkówki (mogą dotyczyć trzech ostatnich lekcji) nie muszą być zapowiadane.
W wypadku pracy niesamodzielnej uczeń uzyskuje ocenę niedostateczną i nie ma możliwości jej poprawy.
4. z pracy domowej, praca w grupach– wagę 2;
5. z ćwiczenia, w tym z testu diagnostycznego – wagę 1 ;
6. z matury próbnej – waga 0
7. z odpowiedzi ustnej – wagę 2;
8. z aktywności – wagę 1, 2, 3 lub 4.
9. udział w konkursach -waga 1,
10. osiągnięcia w konkursach- waga 3
Dolne progi średniej niezbędne do uzyskania wyższej oceny klasyfikacyjnej
Ocena celująca |
Ocena bardzo dobra |
Ocena dobra |
Ocena dostateczna |
Ocen dopuszczająca |
Ocena niedostateczna |
5,75 |
4,75 |
3,75 |
2,75 |
1,75 |
Poniżej 1,75 |
Po wystawieniu proponowanej rocznej oceny uczeń ma prawo do ubiegania się o podwyższenie tej oceny o jeden stopień. Warunkiem ubiegania się ucznia o wyższą niż przewidywana ocenę z zajęć edukacyjnych jest:
- frekwencja na zajęciach nie mniejsza niż 85%, uwzględniająca cały rok szkolny do dnia, w którym nauczyciel przedstawił proponowane roczne oceny klasyfikacyjne,
- brak nieobecności nieusprawiedliwionych na zajęciach danego przedmiotu,
-brak w dzienniku elektronicznym uwag świadczących o negatywnym stosunku do biologii, dotyczących np. korzystania z aparatu telefonicznego podczas zajęć, rozmów, powtarzających się spóźnień,
-brak negatywnych ocen bieżących z danego przedmiotu nauczania, uzyskanych za wykonanie zadań domowych, ćwiczeń lub prac domowych,
-uczeń przystąpił do poprawy każdej oceny niedostatecznej,
- Ocenę semestralną i końcową wystawia nauczyciel, biorąc pod uwagę wiele czynników (oceny cząstkowe, zaangażowanie w pracę na lekcjach, systematyczność).
Nauczyciel może wystawić końcową ocenę wyższą niż średnia wynikająca z ocen cząstkowych po uwzględnieniu powyższych elementów.