PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z PRZEDMIOTU BIOLOGIA

I

1. Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów odbywa się zgodnie z ustawą o systemie oświaty oraz rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych.
2. Szczegółowe kryteria oceny zachowania ucznia, tryb i zasady jej ustalania oraz tryb odwoławczy ustala Rada Pedagogiczna po uzyskaniu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego.

Zasady oceniania opracowano na podstawie:

- Realizowanego w szkole programu nauczania:Program nauczania biologii dla liceum ogólnokształcącego i technikum. Zakres podstawowy. Zakres rozszerzony. Biologia na czasie. Katarzyna Kłosowska.

- Wewnątrzszkolnych Zasad Oceniania obowiązujących w I Liceum Ogólnokształcące im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie zawartych w Statucie Szkoły

II

  1. Ocenianiu podlegają osiągnięcia edukacyjne ucznia i jego zachowanie.
    2. Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania.
    3. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.

III

1. Śródroczne i roczne (końcowe) oceny klasyfikacyjne z przedmiotów nauczania ustala się w stopniach według następującej skali: celujący – bardzo dobry – dobry – dostateczny – dopuszczający – niedostateczny.
2. W skali ocen z przedmiotów nauczania każdemu stopniowi odpowiada następujący skrót i oznaczenie cyfrowe:

Stopień

Skrót

Oznaczenie cyfrowe

celujący

cel

6

bardzo dobry

bdb

5

dobry

db

4

dostateczny

dst

3

dopuszczający

dop

2

niedostateczny

ndst

1

 

IV

  1. W ramach oceniania bieżącego uczeń otrzymuje odpowiednie pozytywne oceny bieżące z przedmiotów nauczania po spełnieniu następujących wymagań:
    1) wyróżniających – ocenę celującą oznaczoną cyfrą 6;
    2) dopełniających – ocenę bardzo dobrą oznaczoną cyfrą 5;
    3) rozszerzających – ocenę dobrą oznaczoną cyfrą 4;
    4) podstawowych – ocenę dostateczną oznaczoną cyfrą 3;
    5) koniecznych – ocenę dopuszczającą oznaczoną cyfrą 2.
    2. W ramach oceniania bieżącego uczeń może otrzymać negatywną ocenę bieżącą z przedmiotów nauczania, wyrażoną oceną niedostateczną i oznaczoną cyfrą 1.
    3. Poziom wymagań wyróżniających obejmuje wiadomości i umiejętności, które są twórcze naukowo, szczególnie złożone i oryginalne oraz dalekie od bezpośredniej użyteczności w życiu pozaszkolnym i ewentualnej pracy zawodowej.
    4. Poziom wymagań dopełniających obejmuje wiadomości i umiejętności, które są trudne do opanowania, złożone i nietypowe, wyspecjalizowane ponad potrzeby głównego kierunku dalszej nauki szkolnej oraz dalekie od bezpośredniej użyteczności w życiu pozaszkolnym i ewentualnej pracy zawodowej.
    5. Poziom wymagań rozszerzających obejmuje wiadomości i umiejętności, które są umiarkowanie trudne do opanowania, w pewnym stopniu hipotetyczne, przydatne, ale nie niezbędne w dalszej nauce oraz bezpośrednio użyteczne w życiu pozaszkolnym i ewentualnej pracy zawodowej. Ich opanowanie uzależnione jest od osiągnięcia przez ucznia wymagań podstawowych.
    6. Poziom wymagań podstawowych obejmuje wiadomości i umiejętności, które są stosunkowo łatwe do opanowania, najpewniejsze i najdonioślejsze naukowo, niezbędne w dalszej nauce oraz bezpośrednio użyteczne w życiu pozaszkolnym i ewentualnej pracy zawodowej. Poziom ten nie wyczerpuje osiągnięć związanych z celami i podstawowymi elementami materiału w programie nauczania.
    7. Poziom wymagań koniecznych obejmuje wiadomości i umiejętności elementarne, których brak uniemożliwia dalszą naukę. Przyswojenie tych wiadomości i wykształcenie niezbędnych umiejętności niekoniecznie gwarantuje postępy w dalszej nauce.
    8. Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który wykazał brak wiedzy i umiejętności elementarnych, pozwalających na kontynuację toku nauki.

Stopień opanowania wiedzy i umiejętności

w %

Ocena

w stopniach

Oznaczenie cyfrowe

0–39

niedostateczny

1

40–44

dopuszczający

2

45–49

dopuszczający +

2+

50–54

dostateczny -

3-

55–64

dostateczny

3

65–69

dostateczny +

3+

70–74

dobry -

4-

75–84

dobry

4

85–89

dobry +

4+

90–92

bardzo dobry -

5-

93–95

bardzo dobry

5

96–98

bardzo dobry +

5+

99–100

celujący

6

Wagi ocen z poszczególnych form sprawdzania wiedzy

1. ze sprawdzianu – wagę 3;

O sprawdzianie działowym uczeń zostaje poinformowany z minimum 7 dniowym wyprzedzeniem. Wszystkie prace pisemne oddawane są uczniom w przeciągu 14 dni od daty ich napisania.
2. ze sprawdzianu poprawkowego – wagę taką samą jak sprawdzian; zapisane ocena poprawkowa obok oceny pierwszej ze sprawdzianu która zostaje ujęta w nawias [ ]

Poprawie podlegają oceny wyłącznie niedostateczne. W przeciągu 14 dni od poinformowania o ocenie ucznia jest on zobowiązany do indywidualnego umówienia się na poprawę. Jeśli uczeń poprawi ocenę niedostateczną, jest ona wpisywana do dziennika jako ocena za sprawdzian poprawkowy.

3. z kartkówki – wagę 2;

Krótkie kartkówki (mogą dotyczyć trzech ostatnich lekcji) nie muszą być zapowiadane.

W wypadku pracy niesamodzielnej uczeń uzyskuje ocenę niedostateczną i nie ma możliwości jej poprawy.
4. z pracy domowej, praca w grupach– wagę 2;
5. z ćwiczenia, w tym z testu diagnostycznego – wagę 1 ;

6. z matury próbnej – waga 0
7. z odpowiedzi ustnej – wagę 2;
8. z aktywności – wagę 1, 2, 3 lub 4.

9. udział w konkursach -waga 1,

10. osiągnięcia w konkursach- waga 3

Dolne progi średniej niezbędne do uzyskania wyższej oceny klasyfikacyjnej

Ocena celująca

Ocena bardzo dobra

Ocena dobra

Ocena dostateczna

Ocen dopuszczająca

Ocena niedostateczna

5,75

4,75

3,75

2,75

1,75

Poniżej 1,75

Po wystawieniu proponowanej rocznej oceny uczeń ma prawo do ubiegania się o podwyższenie tej oceny o jeden stopień. Warunkiem ubiegania się ucznia o wyższą niż przewidywana ocenę z zajęć edukacyjnych jest:

- frekwencja na zajęciach nie mniejsza niż 85%, uwzględniająca cały rok szkolny do dnia, w którym nauczyciel przedstawił proponowane roczne oceny klasyfikacyjne,

- brak nieobecności nieusprawiedliwionych na zajęciach danego przedmiotu,

-brak w dzienniku elektronicznym uwag świadczących o negatywnym stosunku do biologii, dotyczących np. korzystania z aparatu telefonicznego podczas zajęć, rozmów, powtarzających się spóźnień,

-brak negatywnych ocen bieżących z danego przedmiotu nauczania, uzyskanych za wykonanie zadań domowych, ćwiczeń lub prac domowych,

-uczeń przystąpił do poprawy każdej oceny niedostatecznej,

- Ocenę semestralną i końcową wystawia nauczyciel, biorąc pod uwagę wiele czynników (oceny cząstkowe, zaangażowanie w pracę na lekcjach, systematyczność).

Nauczyciel może wystawić końcową ocenę wyższą niż średnia wynikająca z ocen cząstkowych po uwzględnieniu powyższych elementów.


Patronat

Partnerzy lokalni

Wojewódzkie konkursy dla uczniów szkół podstawowych