Standardy Ochrony Małoletnich

I Liceum Ogólnokształcącego Im. Józefa Wybickiego

W Kościerzynie

 

 wybicki.png

 

 

Preambuła

W I Liceum Ogólnokształcącym im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie stawiamy sobie za cel nie tylko przekazywanie wiedzy, ale również tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi emocjonalnemu i społecznemu młodego pokolenia. Rozumiane jest to jako integralna część naszego misyjnego podejścia do edukacji. W związku z tym, przyjęliśmy kompleksowe procedury postępowania, które obejmują ochronę osób małoletnich przed krzywdzeniem.

Celem naszej pracy jest pełny rozwój uzdolnień, zainteresowań i osobowości ucznia; umożliwienie uczniom zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do ukończenia szkoły ponadpodstawowej i zdania egzaminu maturalnego oraz wykorzystania wiedzy i umiejętności w dalszym życiu; wychowanie młodego człowieka w duchu otwartości na drugiego człowieka, humanizmu i tolerancji, respektującego zasady moralne, społeczne i prawne dobrego obywatela; przygotowanie ucznia do aktywnego życia we współczesnym świecie i podejmowania wyzwań jakie on stawia.

Dokładamy wszelkich starań, aby czas spędzony w naszym Liceum przez każdego ucznia był czasem spędzonym w atmosferze dialogu w relacji nauczyciel – uczeń; czasem spędzonym na wprowadzaniu uczniów w tajniki życia społecznego; pełnym przestrzeni do zaistnienia emocjonalnego i intelektualnego; czasem pracy nad rozwojem moralnym; przygotowania do kreatywnego wejścia na rynek pracy; dialogu między szkołą a rodzicami; kształtowania poczucia przynależności narodowej, szacunku do historii i tradycji kraju, budowanie postaw patriotycznych, odpowiedzialnych za swój kraj, za drugiego człowieka; budowania poczucia odpowiedzialności, tolerancji i empatii; eliminowania agresji, zachowań destrukcyjnych, szkodliwych czy ryzykownych.

Standardy mają na celu stworzenie kompleksowego systemu ochrony w I Liceum Ogólnokształcącym Im. Józefa Wybickiego W Kościerzynie, integrując zarówno aspekty edukacyjne, wychowawcze, psychologiczne, jak i współpracę z instytucjami zewnętrznymi. Wdrażanie tych standardów powinno tworzyć bezpieczne i wspierające środowisko dla uczniów, a także być dynamicznie dostosowywane do zmieniających się potrzeb społeczności szkolnej

Podstawy prawne Polityki ochrony dzieci

• Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991 r. Nr 120, poz. 526 z późn. zm.)

• Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.)

• Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (tj. Dz. U. z 2020 r. poz. 1359)

• Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1606).

• Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (tj. Dz. U. z 2023 r. poz. 31 z późn. zm.)

• Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (tj. Dz. U. z 2021 r. poz. 1249).

• Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 1138 z późn. zm.).

• Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 1375 z późn. zm.).

• Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 z późn. zm.) -art. 23 i 24

• Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (tj. Dz. U. z 2023 r. poz. 1550 z późn. zm.).

• Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej (Dz. U. 2017 poz. 2184.).

Rozdział 1

Słowniczek pojęć/objaśnienie terminów używanych w dokumencie Polityka ochrony dzieci

§ 1.

  1. Dyrektor Szkoły, Dyrektor to Dyrektor I Liceum Ogólnokształcącego im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie.
  2. Szkoła, jednostka, placówka to I Liceum Ogólnokształcące im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie.
  3. Pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej a także wolontariusz i stażysta w I Liceum Ogólnokształcącego im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie.
  4. Dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18. roku życia.
  5. Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic zastępczy.
  6. Zgoda rodzica oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka. Jednak w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
  7. Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika szkoły, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.
  8. Osoba odpowiedzialna za Internet to wyznaczony przez dyrekcję szkoły pracownik, sprawujący nadzór nad korzystaniem z Internetu przez dzieci na terenie szkoły oraz nad bezpieczeństwem dzieci w Internecie.
  9. Polityka oznacza Standardy Ochrony Małoletnich I Liceum Ogólnokształcącego w Kościerzynie.
  10. Zespół interwencyjny w I Liceum Ogólnokształcącym w Kościerzynie zwany dalej „Zespołem” to wyznaczeni przez dyrekcję pracownicy sprawujący nadzór nad realizacją polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem w szkole.
  11. Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.

Rozdział 2

Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci

§ 2.

  1. Pracownik szkoły posiada wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci.
  2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy szkoły podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.
  3. Pracownik monitoruje sytuację i dobrostan dziecka.

Rozdział 3

Zasady rekrutacji pracowników (pracowników dydaktycznych/personelu obsługi/wolontariuszy/stażystów/praktykantów)

§ 3.

  1. Rekrutacja pracowników szkoły odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji pracowników (załączniki nr 1.1; 1.2; 1.3).

Rozdział 4

Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy pracownikami szkoły a dziećmi

§ 4.

  1. Pracownicy znają i stosują zasady bezpiecznych relacji pracownik–dziecko ustalone w szkole (załącznik nr 2).
  2. Znajomość i zaakceptowanie zasad Standardów Ochrony Małoletnich I Liceum Ogólnokształcącego im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie są potwierdzone podpisaniem oświadczenia przez wszystkich pracowników szkoły, a podpisane oświadczenie przechowywane jest w aktach osobowych pracownika (załącznik nr 8).

Rozdział 5

Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy uczniami szkoły

§ 5.

  1. Uczniowie znają i stosują zasady bezpiecznych relacji dziecko–dziecko ustalone w szkole (załącznik nr 3).

Rozdział 6

Procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka

§ 6.

W przypadku powzięcia przez pracownika szkoły podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, ma on obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji do Szkolnego Zespołu Nadzorującego Standardy Ochrony Małoletnich.

§ 7.

  1. Członek Zespołu zaprasza opiekunów dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa, oraz informuje ich o tym podejrzeniu.
  2. Członek Zespołu powinien sporządzić opis sytuacji szkolnej i rodzinnej dziecka na podstawie rozmów z dzieckiem, nauczycielami, wychowawcą i rodzicami, oraz plan pomocy dziecku na karcie interwencji (załącznik nr 7).
  3. Plan pomocy dziecku powinien zawierać wskazania dotyczące:
    • podjęcia przez szkołę działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej placówki;
    • wsparcia, jakie szkoła zaoferuje dziecku;
    • skierowania dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba.

§ 8.

  1. W przypadkach bardziej skomplikowanych (dotyczących wykorzystywania seksualnego oraz znęcania się fizycznego i psychicznego o dużym nasileniu) dyrektor szkoły informuje zespół interwencyjny, w skład, w którego wchodzą: pedagog, pedagog specjalny, psycholog, wychowawca dziecka, oraz inni pracownicy mający wiedzę o krzywdzeniu dziecka lub o dziecku.
  2. Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy dziecku, na podstawie opisu zdarzenia (załącznik nr 7).
  3. W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, powołanie zespołu jest obligatoryjne. Zespół interwencyjny zaprasza opiekunów dziecka na spotkanie wyjaśniające, podczas którego może zaproponować opiekunom zdiagnozowanie zgłaszanego podejrzenia w zewnętrznej, bezstronnej instytucji. Ze spotkania sporządza się protokół (załącznik nr 9).

§ 9.

  1. Plan pomocy dziecku jest przedstawiany przez co najmniej dwóch członków zespołu interwencyjnego opiekunom z zaleceniem współpracy przy jego realizacji.
  2. Co najmniej dwaj członkowie zespołu informują opiekunów o obowiązku szkoły zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura, policja lub sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej bądź przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego procedury „Niebieska Karta” – w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji).
  3. Po poinformowaniu opiekunów przez co najmniej dwóch członków zespołu – zgodnie z punktem poprzedzającym – dyrektor szkoły składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury, policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej lub przesyła formularz „Niebieska Karta – A” do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego tej procedury.
  4. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punktach poprzedzających.
  5. W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekunów dziecka na piśmie.

§ 10.

  1. Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji (załącznik nr 7). Kartę załącza się do akt osobowych dziecka.
  2. Wszyscy pracownicy szkoły i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązani do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.

Rozdział 7

Zasady ochrony danych osobowych oraz wizerunku dzieci w szkole

§ 11.

  1. Szkoła zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
  2. Szkoła, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.
  3. Społeczność szkolna zna i stosuje zasady ochrony danych osobowych oraz wizerunku dzieci ustalone w szkole (załączniki nr 4; 4.1).

§ 12.

  1. Pracownikom szkoły nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie szkoły bez pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.
  2. W celu uzyskania zgody, o której mowa powyżej, pracownik szkoły może skontaktować się z opiekunem dziecka i ustalić procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.
  3. Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, wycieczka szkolna zgoda rodzica lub opiekuna prawnego na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.

§ 13.

  1. Upublicznienie przez pracownika szkoły wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.

Rozdział 8

Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych

§ 14.

  1. Społeczność szkolna zna i stosuje zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych ustalone w szkole (załącznik nr 5).
  2. Szkoła, zapewniając dzieciom dostęp do Internetu, jest zobowiązana podejmować działania zabezpieczające dzieci przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju.
  3. Na terenie szkoły dostęp dziecka do Internetu możliwy jest:
    • pod nadzorem pracownika szkoły na zajęciach komputerowych;
    • bez nadzoru pracownika szkoły – na własnym urządzeniu poprzez sieć Wi-Fi zabezpieczoną przez OSE (Ogólnopolską Sieć Edukacyjną) po zainstalowaniu certyfikatu.
  4. W przypadku dostępu realizowanego pod nadzorem pracownika szkoły, ma on obowiązek informowania dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu. Pracownicy szkoły czuwają także nad bezpieczeństwem korzystania z Internetu przez dzieci podczas lekcji.
  5. W miarę możliwości osoba odpowiedzialna za Internet przeprowadza z dziećmi cykliczne szkolenia dotyczące bezpiecznego korzystania z Internetu.

Rozdział 9

Monitoring

§ 15.

  1. Dyrektor szkoły wyznacza członków zespołu interwencyjnego w składzie: pedagog, pedagog specjalny, psycholog. Członkowie zespołu są odpowiedzialni za politykę ochrony dzieci w szkole pod przewodnictwem pedagoga szkolnego.
  2. Przewodniczący, o którym mowa w punkcie poprzedzającym, jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji polityki, za reagowanie na sygnały naruszenia polityki oraz za proponowanie zmian w polityce.
  3. Zespół interwencyjny, przeprowadza wśród pracowników szkoły, co najmniej raz na 24 miesiące, ankietę monitorującą poziom realizacji polityki (załączniki nr 6.1; 6.2).
  4. W ankiecie pracownicy szkoły mogą proponować zmiany polityki oraz wskazywać naruszenia polityki w szkole.
  5. Zespół interwencyjny dokonuje opracowania wypełnionych przez pracowników szkoły ankiet. Sporządza na tej podstawie raport z monitoringu, który następnie przekazuje dyrektorowi szkoły.
  6. Dyrektor szkoły wprowadza do polityki niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom szkoły nowe brzmienie Standardów Ochrony Małoletnich.

Rozdział 10

Przepisy końcowe

§ 16.

  1. Polityka wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia zarządzeniem dyrektora szkoły.
  2. Opublikowanie Standardów Ochrony Małoletnich I Liceum Ogólnokształcącego im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie odbywa się poprzez wywieszenie ich na stronie internetowej szkoły oraz w wersji skróconej i przystępnej w widocznym miejscu na terenie szkoły.

 

 

 

 

 

 

________________________

Pieczęć Szkoły

________________________

Dyrektor Szkoły


 

Załącznik nr 1.1 do Standardów Ochrony Małoletnich I Liceum Ogólnokształcącym im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie

OŚWIADCZENIE O NIEKARALNOŚCI

.........................................................................
miejsce i data



Ja, ...................................................................................................................



nr PESEL ....................................................../nr paszportu ....................................................

oświadczam, że w państwie …………………………………………. nie jest prowadzony rejestr karny/ nie wydaje się informacji z rejestru karnego. Oświadczam, że nie byłam/em prawomocnie skazana/y w państwie ..................................................................... za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec mnie innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściłam/em się takich czynów zabronionych, oraz że nie nałożono na mnie obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.



Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.


..........................................................................

Podpis                          


…………..…………, dnia……………. r.

 

Załącznik nr 1.2 do Standardów Ochrony Małoletnich I Liceum Ogólnokształcącym im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie

 

OŚWIADCZENIE O KRAJACH ZAMIESZKANIA

Oświadczam, że w okresie ostatnich 20 lat zamieszkałem/am w następujących państwach, innych niż Rzeczpospolita Polska i państwo obywatelstwa:

      1. ….


Oraz jednocześnie przedkładam informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi/ informację z rejestrów karnych.

Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.


..........................................................................

Podpis                       

 

.................., dnia................ r.

 

 Załącznik nr 1.3 do Standardów Ochrony Małoletnich I Liceum Ogólnokształcącym im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie

Zasady bezpiecznej rekrutacji

  1. Poznaj dane kandydata/kandydatki, które pozwolą Ci jak najlepiej poznać jego/jej kwalifikacje, w tym stosunek do wartości podzielanych przez szkołę, takich jak ochrona praw dzieci i szacunek do ich godności.
  2. Szkoła musi zadbać, aby osoby przez nią zatrudnione (w tym osoby pracujące na podstawie umowy zlecenie, stażyści, praktykanci oraz wolontariusze) posiadały odpowiednie kwalifikacje do pracy z dziećmi oraz były dla nich bezpieczne. Aby sprawdzić powyższe, w tym stosunek osoby zatrudnianej do dzieci i podzielania wartości związanych z szacunkiem wobec nich oraz przestrzegania ich praw, szkoła może żądać danych (w tym dokumentów) dotyczących:
    1. wykształcenia,
    2. kwalifikacji zawodowych,
    3. przebiegu dotychczasowego zatrudnienia kandydata/kandydatki.
    4. W każdym przypadku szkoła musi posiadać dane pozwalające zidentyfikować osobę przez nią zatrudnioną, niezależnie od podstawy zatrudnienia. Szkoła powinna zatem znać:
    5. imię (imiona) i nazwisko,
    6. datę urodzenia,
    7. dane kontaktowe osoby zatrudnianej.
  3. Poproś kandydata/kandydatkę o referencje z poprzednich miejsc zatrudnienia.
    Szkoła może prosić kandydata/kandydatkę o przedstawienie referencji od poprzedniego pracodawcy lub o podanie kontaktu do osoby, która takie referencje może wystawić. Podstawą dostarczenia referencji lub kontaktu do byłych pracodawców jest zgoda kandydata/kandydatki. Niepodanie takich danych w świetle obowiązujących przepisów nie powinno rodzić dla tej osoby negatywnych konsekwencji w postaci np. odmowy zatrudnienia wyłącznie w oparciu o tę podstawę. Szkoła nie może samodzielnie prowadzić tzw. screeningu osób ubiegających się o pracę, gdyż ograniczają ją w tym zakresie przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych oraz Kodeksu pracy.
  4. Pobierz dane osobowe kandydata/kandydatki, w tym dane potrzebne do sprawdzenia jego/jej danych w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.
  5. Przed dopuszczeniem osoby zatrudnianej do wykonywania obowiązków związanych z opieką nad małoletnimi szkoła jest zobowiązana sprawdzić osobę zatrudnianą w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym – rejestr z dostępem ograniczonym oraz Rejestr osób w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze. Rejestr dostępny jest na stronie: rps.ms.gov.pl. By móc uzyskać informacje z rejestru z dostępem ograniczonym, konieczne jest uprzednie założenie profilu szkoły.
  6. Aby sprawdzić osobę w Rejestrze organizacja potrzebuje następujących danych kandydata/kandydatki:
    1. imię i nazwisko,
    2. data urodzenia,
    3. pesel,
    4. nazwisko rodowe,
    5. imię ojca,
    6. imię matki.
  7. Wydruk z Rejestru należy przechowywać w aktach osobowych pracownika lub analogicznej dokumentacji dotyczącej wolontariusza/osoby zatrudnionej w oparciu o umowę cywilnoprawną.
  8. Pobierz od kandydata/kandydatki informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600), lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.
  9. Jeżeli osoba posiada obywatelstwo inne niż polskie wówczas powinna przedłożyć Ci również informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla w/w celów
  10. Pobierz od kandydata/kandydatki oświadczenie o państwie/ach zamieszkiwania w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa, złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej.
  11. Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas kandydat/kandydatka składa pod rygorem odpowiedzialności karnej oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie była prawomocnie skazana w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec niej innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściła się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.
  12. Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się oświadczenie o następującej treści: Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
  13. Gdy pozwalają na to przepisy prawa, szkoła jest zobowiązana do domagania się od osoby zatrudnianej zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego. Zaświadczenia z KRK można domagać się wyłącznie w przypadkach, gdy przepisy prawa wprost wskazują, że pracowników w zawodach lub na danych stanowiskach obowiązuje wymóg niekaralności. Wymóg niekaralności obowiązuje m.in. nauczycieli, w tym nauczycieli oraz opiekunów zatrudnionych w szkołach publicznych oraz niepublicznych oraz kierownika i wychowawcę wypoczynku dzieci.
  14. W przypadku niemożliwości przedstawienia zaświadczenia poproś kandydata/kandydatkę o złożenie oświadczenia o niekaralności oraz o braku toczących się wobec niego/niej postępowań przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych za przestępstwa i inne czyny popełnione przeciwko dzieciom. Odmowa złożenia takiego oświadczenia nie może rodzić dla kandydata/kandydatki żadnych negatywnych konsekwencji, w tym być wyłączną podstawą odmowy zatrudnienia.

 

Załącznik nr 2 do Standardów Ochrony Małoletnich I Liceum Ogólnokształcącym im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie

Zasady bezpiecznych relacji pracowników z dziećmi

Zasady bezpiecznych relacji pracowników I Liceum Ogólnokształcącego im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie z dziećmi.

Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez pracowników jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Pracownik traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie. Pracownik realizując te cele działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych instytucji oraz swoich kompetencji. Zasady bezpiecznych relacji pracowników z dziećmi obowiązują cały personel dydaktyczny w tym stażystów i wolontariuszy oraz pracowników obsługi.

Stosując poniższe zasady, ze szczególną uwagą należy podejść do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi uwzględniając rodzaj niepełnosprawności oraz trudności z jakimi się zmagają.

Relacje pracowników z dziećmi

Jesteś zobowiązany/a do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi i każdorazowego rozważenia, czy Twoja reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych dzieci. Działaj w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji Twojego zachowania.

Komunikacja z dziećmi

  1. W komunikacji z dziećmi należy zachować cierpliwość i szacunek.
  2. Należy słuchać uważnie dzieci i udzielać im odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i danej sytuacji.
  3. Niedozwolone jest zawstydzanie, upokarzanie, lekceważenie i obrażanie dziecka. Niedozwolone jest krzyczenie na dziecko w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa dziecka lub innych dzieci.
  4. Niedozwolone jest ujawnianie informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci. Obejmuje to wizerunek dziecka, informacje o jego/jej sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej.
  5. Podejmując decyzje dotyczące dziecka, należy poinformować je o tym i starać się brać pod uwagę jego oczekiwania.
  6. Należy szanować prawo dziecka do prywatności. Jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, aby chronić dziecko, należy wyjaśnić mu to najszybciej jak to możliwe.
  7. Niedozwolone jest zachowywanie się w obecności dzieci w sposób niestosowny. Obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie wobec dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej i psychicznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).
  8. Należy zapewnić dzieci, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć pracownikowi szkoły lub wskazanej osobie (w zależności od procedur interwencji, jakie przyjęła szkoła) i mogą oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub pomocy.

Działania z dziećmi

  1. Należy doceniać i szanować wkład dzieci w podejmowane działania, aktywnie je angażować i traktować równo bez względu na ich płeć, orientację seksualną, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd.
  2. Nie należy faworyzować dzieci.
  3. Zabronione jest nawiązywanie z dzieckiem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych ani składać mu propozycji o nieodpowiednim charakterze. Obejmuje to także seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie dzieciom treści erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę.
  4. Nie należy utrwalać wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych. Dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim utrwalenia wizerunków dzieci, jeśli dyrekcja nie została o tym poinformowana, nie wyraziła na to zgody i nie uzyskała zgód rodziców/opiekunów prawnych oraz samych dzieci.
  5. Zabronione jest proponowanie dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, jak również używać ich w obecności dzieci.
  6. Nie należy przyjmować pieniędzy ani kosztownych prezentów od dziecka, ani rodziców/opiekunów dziecka. Zabronione jest wchodzenie w relacje jakiejkolwiek zależności wobec dziecka lub rodziców/opiekunów dziecka. Nie należy zachowywać się w sposób mogący sugerować innym istnienie takiej zależności i prowadzący do oskarżeń o nierówne traktowanie bądź czerpanie korzyści majątkowych i innych. Nie dotyczy to okazjonalnych podarków związanych ze świętami w roku szkolnym (takimi jak dzień nauczyciela, zakończenie roku szkolnego itp.), np. kwiatów, prezentów składkowych czy drobnych upominków.
  7. Wszystkie ryzykowne sytuacje, które obejmują zauroczenie dzieckiem przez pracownika lub pracownikiem przez dziecko, muszą być raportowane dyrekcji. Świadkowie takich zachowań powinni reagować stanowczo, ale z wyczuciem, aby zachować godność osób zainteresowanych.

Kontakt fizyczny z dziećmi

Każde przemocowe działanie wobec dziecka jest niedopuszczalne. Istnieją jednak sytuacje, w których fizyczny kontakt z dzieckiem może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu: jest odpowiedzią na potrzeby dziecka w danym momencie, uwzględnia wiek dziecka, etap rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny. Nie można jednak wyznaczyć uniwersalnej stosowności każdego takiego kontaktu fizycznego, ponieważ zachowanie odpowiednie wobec jednego dziecka może być nieodpowiednie wobec innego. Należy zawsze kierować się swoim profesjonalnym osądem, słuchając, obserwując i odnotowując reakcję dziecka, pytając je o zgodę na kontakt fizyczny (np. przytulenie) i zachowując świadomość, że nawet przy Twoich dobrych intencjach taki kontakt może być błędnie zinterpretowany przez dziecko lub osoby trzecie.

  1. Zabronione jest bicie, szturchanie, popychanie ani w jakikolwiek sposób naruszanie integralności fizycznej dziecka.
  2. Zabronione jest dotykanie dziecka w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.
  3. Pracownik zawsze musi być przygotowany na wyjaśnienie swoich działań.
  4. Nie należy angażować się w takie aktywności jak łaskotanie, udawane walki z dziećmi czy brutalne zabawy fizyczne.
  5. Należy zachować szczególną ostrożność wobec dzieci, które doświadczyły nadużycia i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania. Takie doświadczenia mogą czasem sprawić, że dziecko będzie dążyć do nawiązania niestosownych bądź nieadekwatnych fizycznych kontaktów z dorosłymi. W takich sytuacjach należy reagować z wyczuciem, jednak stanowczo i pomóc dziecku zrozumieć znaczenie osobistych granic.
  6. Kontakt fizyczny z dzieckiem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy. Świadkowie jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań i/lub sytuacji ze strony innych dorosłych lub dzieci, zawsze powinni poinformować o tym osobę odpowiedzialną i/lub postępować zgodnie z obowiązującą procedurą interwencji.
  7. W sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec dziecka, należy unikać innego niż niezbędny kontaktu fizycznego z dzieckiem. Dotyczy to zwłaszcza pomagania dziecku w ubieraniu i rozbieraniu, jedzeniu, myciu i w korzystaniu z toalety. Należy zadbać o to, aby w każdej z czynności pielęgnacyjnej i higienicznej asystował ci inny pracownik. Jeśli pielęgnacja i opieka higieniczna nad dziećmi należą do Twoich obowiązków, zostaniesz przeszkolony w tym kierunku.
  8. Podczas dłuższych niż jednodniowe wyjazdów i wycieczek niedopuszczalne jest spanie z dzieckiem w jednym łóżku lub w jednym pokoju.

 Kontakty poza godzinami pracy

Co do zasady kontakt z dziećmi powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć celów edukacyjnych lub wychowawczych.

  1. Preferowaną formą kontaktu z dziećmi są służbowe kanały informacyjne (e-dziennik, email służbowy, telefon służbowy).
  2. Utrzymywanie kontaktów z dziećmi uczęszczającymi do szkoły za pośrednictwem szeroko rozumianych sieci komputerowych i zewnętrznych aplikacji dopuszcza się w celu realizacji zadań szkoły.
  3. Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli dzieci i ich rodzice/opiekunowie są osobami bliskimi (w tym znajomymi, sąsiadami itp.) wobec pracownika) wymaga zachowania poufności wszystkich informacji dotyczących innych dzieci, ich rodziców/opiekunów.

Bezpieczeństwo online

Należy być świadomym cyfrowych zagrożeń i ryzyka wynikającego z rejestrowania prywatnej aktywności pracownika w sieci przez aplikacje i algorytmy, ale także własnych działań pracownika w Internecie. Dotyczy to lajkowania określonych stron, korzystania z aplikacji randkowych, na których możesz spotkać uczniów/uczennice, obserwowania określonych osób/stron w mediach społecznościowych i ustawień prywatności kont, z których korzysta pracownik. Jeśli profil/konto w mediach społecznościowych pracownika jest publicznie dostępny, dzieci i ich rodzice/opiekunowie będą mieć wgląd w cyfrową aktywność pracownika.

 

Załącznik nr 3 do Standardów Ochrony Małoletnich I Liceum Ogólnokształcącym im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie

Zasady bezpiecznych relacji międzyrówieśniczych

Zasady bezpiecznych relacji uczniów I Liceum Ogólnokształcącego im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie z innymi uczniami.

Naczelną zasadą wszystkich kontaktów międzyrówieśniczych jest zachowanie szacunku, tolerancji i zrozumienia. Uczniowie traktują się z szacunkiem oraz uwzględniają swoją wzajemną godność i potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy międzyrówieśniczej w jakiejkolwiek formie. Uczniowie stosują się do zasad w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych instytucji, szczególnie Procedur Postępowania Wobec Niepełnoletnich Uczniów I LO w Kościerzynie. Zasady bezpiecznych relacji międzyrówieśniczych obowiązują wszystkich uczniów.

Relacje międzyrówieśnicze

Jesteś zobowiązany/a do utrzymywania bazującej na szacunku komunikacji i każdorazowego rozważenia, czy Twoja reakcja, komunikat bądź działanie wobec innego ucznia są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe. Działaj w sposób otwarty i przejrzysty dla innych uczniów, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji Twojego zachowania.

Komunikacja z innymi uczniami

  1. W komunikacji międzyrówieśniczej zachowuj cierpliwość i szacunek.
  2. Nie wolno Ci zawstydzać, upokarzać, lekceważyć, obrażać i wyśmiewać innego ucznia.
  3. Nie wolno Ci krzyczeć na innego ucznia w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa drugiego ucznia.
  4. Nie wolno Ci ujawniać informacji wrażliwych dotyczących innych uczniów wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych uczniów. Obejmuje to wizerunek drugiego ucznia, informacje o jego/jej sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej a także innych informacji wrażliwych takich jak orientacja/tożsamość seksualna. Chyba że wyżej wymienione informacje zagrażają zdrowiu lub/i życiu ucznia.
  5. Szanuj prawo innego ucznia do prywatności. Jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, aby chronić drugiego ucznia, zgłoś niepokojące informacje do wychowawcy klasy lub pedagogów, psychologa informując o tym w jasny sposób ucznia, którego informacje te dotyczą.
  6. Nie wolno Ci zachowywać się w obecności innego ucznia w sposób niestosowny. Obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie wobec drugiego ucznia przewagi fizycznej i psychicznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).
  7. Nie wolno Ci utrwalać wizerunku drugiego ucznia (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych.
  8. Nie wolno Ci proponować innym uczniom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, jak również ich używać.

Kontakt fizyczny między uczniami

Każde przemocowe działanie uczniów wobec siebie jest niedopuszczalne.

  1. Nie wolno Ci bić, szturchać, popychać ani w jakikolwiek sposób naruszać integralności fizycznej innego ucznia.
  2. Nigdy nie dotykaj innego ucznia w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.
  3. Zawsze bądź przygotowany na wyjaśnienie swoich działań.
  4. Nie angażuj się w takie aktywności jak łaskotanie, udawane walki z innymi dziećmi czy brutalne zabawy fizyczne.
  5. Kontakt fizyczny między uczniami nigdy nie może wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji siły. Jeśli będziesz świadkiem jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań i/lub sytuacji ze strony innych uczniów, zawsze poinformuj o tym wychowawcę, pedagoga, pedagoga specjalnego, psychologa lub innego nauczyciela.

Bezpieczeństwo online

Bądź świadom cyfrowych zagrożeń i ryzyka wynikającego z rejestrowania Twojej prywatnej aktywności w sieci przez aplikacje i algorytmy, ale także Twoich własnych działań w Internecie. Dotyczy to lajkowania określonych stron, korzystania z aplikacji randkowych, na których możesz spotkać innych uczniów/uczennice, obserwowania określonych osób/stron w mediach społecznościowych i ustawień prywatności kont, z których korzystasz. Jeśli Twój profil jest publicznie dostępny, inni uczniowie i ich rodzice/opiekunowie będą mieć wgląd w Twoją cyfrową aktywność.

  1. Zabronione jest używanie cyberprzemocy (w tym hejtu) wobec innych osób.

 

Załącznik nr 4 do Standardów Ochrony Małoletnich I Liceum Ogólnokształcącym im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie

Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci

Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci w I Liceum Ogólnokształcącego im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie.

Nasze wartości

  1. W naszych działaniach kierujemy się odpowiedzialnością i rozwagą wobec utrwalania, przetwarzania, używania i publikowania wizerunków dzieci.
  2. Dzielenie się zdjęciami i filmami z naszych aktywności służy celebrowaniu sukcesów dzieci, dokumentowaniu naszych działań i zawsze ma na uwadze bezpieczeństwo dzieci. Wykorzystujemy zdjęcia/nagrania pokazujące szeroki przekrój dzieci – chłopców i dziewczęta, dzieci w różnym wieku, o różnych uzdolnieniach, stopniu sprawności i reprezentujące różne grupy etniczne.
  3. Dzieci mają prawo zdecydować, czy ich wizerunek zostanie zarejestrowany i w jaki sposób zostanie przez nas użyty.
  4. Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, wycieczka szkolna, zgoda rodzica lub opiekuna prawnego na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.

Dbamy o bezpieczeństwo wizerunków dzieci poprzez:

  1. Udzielenie wyjaśnień, do czego wykorzystamy zdjęcia/nagrania i w jakim kontekście, jak będziemy przechowywać te dane i jakie potencjalne ryzyko wiąże się z publikacją zdjęć/ nagrań online.
  2. Rezygnację z ujawniania jakichkolwiek informacji wrażliwych o dziecku dotyczących m.in. stanu zdrowia, sytuacji materialnej, sytuacji prawnej i powiązanych z wizerunkiem dziecka (np. w przypadku zbiórek indywidualnych organizowanych przez naszą szkołę).
  3. Zmniejszenie ryzyka kopiowania i niestosownego wykorzystania zdjęć/nagrań dzieci poprzez przyjęcie zasad:
    • wszystkie dzieci znajdujące się na zdjęciu/nagraniu muszą być ubrane, a sytuacja zdjęcia/nagrania nie jest dla dziecka poniżająca, ośmieszająca ani nie ukazuje go w negatywnym kontekście,
    • zdjęcia/nagrania dzieci powinny się koncentrować na czynnościach wykonywanych przez dzieci i w miarę możliwości przedstawiać dzieci w grupie, a nie pojedyncze osoby.
  4. Rezygnację z publikacji zdjęć dzieci, nad którymi nie sprawujemy już opieki, jeśli one lub ich rodzice/opiekunowie prawni nie wyrazili zgody na wykorzystanie zdjęć po odejściu z szkoły.
  5. Przyjęcie zasady, że wszystkie podejrzenia i problemy dotyczące niewłaściwego rozpowszechniania wizerunków dzieci należy rejestrować i zgłaszać dyrekcji, podobnie jak inne niepokojące sygnały dotyczące zagrożenia bezpieczeństwa dzieci.

 

Załącznik nr 4.1 do Standardów Ochrony Małoletnich I Liceum Ogólnokształcącym im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie

Rejestrowanie wizerunków dzieci do użytku I Liceum Ogólnokształcącego im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie

W sytuacjach, w których nasza szkoła rejestruje wizerunki dzieci do własnego użytku, deklarujemy, że:

  1. Jeśli rejestracja wydarzenia zostanie zlecona osobie zewnętrznej (wynajętemu fotografowi lub kamerzyście) zadbamy o bezpieczeństwo dzieci poprzez:
    • zobowiązanie osoby/firmy rejestrującej wydarzenie do przestrzegania niniejszych wytycznych,
    • zobowiązanie osoby/firmy rejestrującej wydarzenie do noszenia identyfikatora w czasie trwania wydarzenia,
    • niedopuszczenie do sytuacji, w której osoba/firma rejestrująca będzie przebywała z dziećmi bez nadzoru pracownika naszej szkoły,

Jeśli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz, impreza publiczna, wycieczka szkolna, zgoda rodziców/opiekunów prawnych dziecka nie jest wymagana.

Rejestrowanie wizerunku dzieci przez osoby trzecie i media

  1. Jeśli przedstawiciele mediów lub dowolna inna osoba będą chcieli zarejestrować organizowane przez nas wydarzenie i opublikować zebrany materiał, muszą zgłosić taką prośbę wcześniej i uzyskać zgodę dyrekcji. Od przedstawiciela mediów oczekujemy informacji o:
    • imieniu, nazwisku i adresie osoby lub redakcji występującej o zgodę,
    • uzasadnieniu potrzeby rejestrowania wydarzenia oraz informacji, w jaki sposób i w jakim kontekście zostanie wykorzystany zebrany materiał,
    • podpisanej deklaracji o zgodności podanych informacji ze stanem faktycznym (załącznik nr 10).
  2. Pracownikom szkoły nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów i osobom nieupoważnionym utrwalania wizerunku dziecka na terenie szkoły bez pisemnej zgody rodzica/opiekuna prawnego dziecka oraz bez zgody dyrekcji.
  3. Pracownicy szkoły nie kontaktuje przedstawicieli mediów z dziećmi, nie przekazuje mediom kontaktu do rodziców/opiekunów prawnych dzieci i nie wypowiada się w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie dziecka lub jego rodzica/opiekuna prawnego. Zakaz ten dotyczy także sytuacji, gdy pracownik jest przekonany, że jego wypowiedź nie jest w żaden sposób utrwalana.
  4. W celu realizacji materiału medialnego dyrekcja może podjąć decyzję o udostępnieniu wybranych pomieszczeń szkoły dla potrzeb nagrania. Dyrekcja podejmując taką decyzję poleca przygotowanie pomieszczenia w taki sposób, aby uniemożliwić rejestrowanie przebywających na terenie szkoły dzieci.

 

Załącznik nr 5 do Standardów Ochrony Małoletnich I Liceum Ogólnokształcącym im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie

Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych

Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych w I Liceum Ogólnokształcącym im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie

  1. Infrastruktura sieciowa szkoły umożliwia dostęp do Internetu, zarówno pracownikom, jak i dzieciom, w czasie zajęć i poza nimi.
  2. Rozwiązania organizacyjne na poziomie szkoły bazują na aktualnych standardach bezpieczeństwa.
  3. Istnieje regulamin korzystania z Internetu przez dzieci oraz procedura określająca działania, które należy podjąć w sytuacji znalezienia niebezpiecznych treści na komputerze.
  4. W przypadku dostępu realizowanego pod nadzorem pracownika szkoły, ma on obowiązek informowania dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu. Pracownik szkoły czuwa także nad bezpieczeństwem korzystania z Internetu przez dzieci podczas zajęć.

 

Załącznik nr 6.1 do Standardów Ochrony Małoletnich I Liceum Ogólnokształcącym im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie

MONITORING STANDARDÓWANKIETA DLA PRACOWNIKÓW

 

Lp.

Odpowiedz na poniższe pytania

Tak

Nie

1.

Czy znasz standardy ochrony uczniów obowiązujące w naszej Szkole?

   

2.

Czy znasz treść dokumentu „Standardy Ochrony Małoletnich I Liceum Ogólnokształcącego im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie?

   

3.

Czy uważasz, że potrafisz rozpoznać syndromy krzywdzonego ucznia?

   

4.

Czy wiesz w jaki sposób zareagować na symptomy krzywdzenia ucznia?

   

5.

Czy zaobserwowałeś naruszenie zasad określonych w Standardach oraz

w pozostałych regulaminach i procedurach przez innego pracownika?

   

6.

Czy masz uwagi / sugestie / przemyślenia związane z funkcjonującymi

w Szkole „Standardami Ochrony Małoletnich”? (Jeżeli tak, opisz je w

tabeli poniżej)

   

7.

Czy jakieś działanie związane z przyjęciem Standardów jest odbierane

jako trudne lub niechętnie podchodzisz do jego realizacji z innych

powodów?

   

8.

Proponowane zmiany w polityce ochrony małoletnich

   

MONITORING STANDARDÓWANKIETA DLA UCZNIÓW

Lp.

Odpowiedz na poniższe pytania

Tak

Nie

1.

Czy znasz standardy ochrony uczniów obowiązujące w naszej Szkole?

   

2.

Czy w sytuacji doświadczenia przemocy, krzywdy wiesz do kogo możesz się zwrócić, aby uzyskać pomoc?

   

3.

Czy znalazł się ktoś, kto pomógł Ci i udzielił pomocy?

   

4.

Czy byłaś świadkiem, gdy stosowano agresję/przemoc wobec kogoś innego? (Jeżeli tak, opisz poniżej tabeli jak zareagowałeś/zareagowałaś?)

   

5.

Czy w Twojej klasie istnieje problem przemocy lub agresji?

   

 

Załącznik nr 7 do Standardów Ochrony Małoletnich I Liceum Ogólnokształcącym im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie

KARTA INTERWENCJI

Imię i nazwisko ucznia

 

Przyczyna interwencji

 

Osoba zgłaszająca interwencję

 

Opis działań podjętych przez nauczycieli/pedagoga/psychologa

Data

Działanie

 

 

 

 

 

 

Spotkania z opiekunami małoletniego

Data

Działanie

 

 

 

 

 

 

Forma podjętej interwencji

 

Dane dotyczące interwencji

(nazwa organu, do którego zgłoszono interwencję) i data interwencji.

 

Wyniki interwencji: działania organów sprawiedliwości, działania szkoły, działania rodziców.

Data

Działanie

 

 

 

Załącznik nr 8 do Standardów Ochrony Małoletnich I Liceum Ogólnokształcącym im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie

 

Kościerzyna, ________________

 

Oświadczenie o znajomości i akceptacji Standardów Ochrony Małoletnich I Liceum Ogólnokształcącego im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie

 

 

Ja, niżej podpisany/a, _________________________________________, pracownik I Liceum Ogólnokształcącego im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie, potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią Standardów Ochrony Małoletnich I Liceum Ogólnokształcącego im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie przyjętych przez szkołę oraz zobowiązuję się do ich przestrzegania. Rozumiem, że standardy te stanowią wytyczne dotyczące ochrony dzieci przed krzywdzeniem oraz określają normy postępowania w zakresie bezpieczeństwa dzieci w naszej szkole.

Zobowiązuję się do stosowania się do zasad, procedur i wytycznych zawartych w Standardach Ochrony Małoletnich I Liceum Ogólnokształcącego im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie, informowania przełożonych o wszelkich przypadkach, w których mogą wystąpić sytuacje zagrożenia bezpieczeństwa dzieci. Zobowiązuję się także do aktywnego promowania Standardów Ochrony Małoletnich I Liceum Ogólnokształcącego im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie wśród uczniów i rodziców.

 

Data: ___________________ Podpis: ____________________________

 

Załącznik nr 9 do Standardów Ochrony Małoletnich I Liceum Ogólnokształcącym im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie

 

Kościerzyna, __________________

Protokół ze spotkania zespołu interwencyjnego

Dotyczy ucznia/uczennicy:                                                                                z klasy:                

Przy rozmowie obecni byli:­­

 

 

Zgłaszany problem:

 

 

 

 

 

 

 

 

Ustalenia/Plan pomocy dziecku:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zespół w składzie:

Rodzicie/opiekunowie:

 

 

Załącznik nr 10 do Standardów Ochrony Małoletnich I Liceum Ogólnokształcącym im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie

Oświadczenie przedstawiciela mediów

dotyczące rejestracji wydarzenia

______________________

______________________

______________________

(dane przedstawiciela)

Uzasadnienie potrzeby rejestrowania wydarzenia oraz informacja, w jaki sposób i w jakim kontekście zostanie wykorzystany zebrany materiał:

 

 

 

 

 

 

 

 

Deklaruję zapoznanie się ze Standardami Ochrony Małoletnich I Liceum Ogólnokształcącego im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie

 

_________________________________________

(czytelny podpis przedstawiciela mediów)


Patronat

Partnerzy lokalni

Wojewódzkie konkursy dla uczniów szkół podstawowych